Marketing onterecht een slecht imago?

27-03-2018 (14:32) - Publicaties

Marketing heeft volgens schrijver en hoogleraar Ruud Frambach een slecht imago, omdat het vaak wordt ingezet voor 'winstbejag op de korte termijn' Hij schreef het boek 'Doet marketing ertoe?' om te laten zien hoe marketing waarde kan creëren voor organisaties en de maatschappij.


Frambach schreef het boek voor een breed publiek die te maken hebben met marketing en er meer waarde mee willen creëren. Als we openstaan voor een diepere betekenis en rol van marketing die verder gaat dan associaties met reclame en verkoop, zegt hij, dan kan marketing waarde realiseren voor onze samenleving en er echt toe doet. 

 

neem de regie

In het eerste deel gaat Frambach in op de invloed van marketing en hoe marketing zich kan ontwikkelen tot iets  dat de organisatie helpt om de regie te nemen over een succesvol businessmodel. Verder beschrijft hij hoe marketing echt waardevol kan zijn. ondermeer worden concrete instrumenten en maatstaven besproken waarmee waarde inzichtelijk en expliciet gemaakt kan worden voor afnemers, de organisatie, aandeelhouders en andere stakeholders. Zo wordt marketing meetbaar en kan het als investering en niet alleen maar als kostenpost worden gezien. In het laatste deel van het boek gaat Frambach in op de nieuwe manier van marketing die nodig is om de kansen van deze tijd te benutten. Hij bespreekt hoe een op waarde gebaseerde aanpak van marketing kan worden toegepast.