Why winners give it all: luisteren naar wat je klanten écht willen

13-10-2020 (10:10) - Publicaties

Sturen op merkvoorkeur vergroot je marktaandeel. Tenminste, als je luistert naar wat klanten écht willen, aldus reclameman Ed Stibbe. Hoe dat werkt, legt hij uit in zijn boek 'Why winners give it all'.
 
Uitdagende marktomstandigheden, keiharde concurrentie en eindeloos veel variabelen waar je op moet sturen, maken het steeds complexer om een succesvolle groei- of herstelstrategie te ontwikkelen. En daar komt merkvoorkeur om de hoek kijken. Coolblue, Nike en IKEA zijn klinkende voorbeelden van bedrijven die als geen ander weten hoe bouwen aan merkvoorkeur werkt. Ze ontwikkelen specifieke proposities, geïnspireerd op de voorkeuren van verschillende klant typen. Zo bouwt IKEA bijvoorbeeld city-stores voor millennials zonder auto en heeft Nike, speciaal voor de budget georiënteerde NIKE-fan, grote winkels op de bekende outletcenters geopend.
 
In 'Why winners give it all' illustreert Stibbe aan de hand van talloze, inspirerende voorbeelden uit de praktijk hoe de waardevolle relatie tussen merkvoorkeur en marktaandeel precies in elkaar zit. Hij introduceert het door hemzelf ontwikkelde merkvoorkeur canvas en laat zien hoe je dit gebruikt om nieuwe creatieve marketingideeën te ontwikkelen.
 
Why winners give it all komt uit op 21 oktober 2020. Het boek reserveren kan hier.