Afrika vergroenen: 10 jaar om het samen te doen

Afrika vergroenen: 10 jaar om het samen te doen

18-04-2021 (17:02) - Sustainable

Justdiggit, bekend van haar landschapsherstelprojecten in Afrika, introduceert haar eerste global campagne om grootschalige vergroening in Afrika te versnellen. De aanleiding is urgent: om de klimaatdoelstellingen van Parijs te halen en de opwarming van de aarde te beteugelen, zijn de komende 10 jaar cruciaal.
 

Decade of Doing

Veel wetenschappers zijn het eens. Als we de komende 10 jaar niets doen, kan het wel eens te laat zijn om de klimaatcrisis het hoofd te bieden. Met behulp van zogenaamde nature-based solutions, kunnen we 37% van het klimaatprobleem oplossen, blijkt uit onderzoek van the Nature Conservancy.
 
Het opstarten van (NGO) programma’s is echter zeer kostbaar en tijdrovend. Daarom wil Justdiggit zoveel mogelijk boeren in ‘Sub-Saharan’ Afrika rechtstreeks inspireren en mobiliseren om hun eigen land te vergroenen. Dit doet de organisatie met behulp van positieve campagnes, movie roadshows en (mobiele) technologie. Wanneer boeren deze eenvoudige vergroeningstechnieken toepassen op eigen land kan op een ongekende schaal impact worden gecreëerd.
 

Proven concept

De Justdiggit aanpak heeft zich reeds bewezen in Kenia en Tanzania waar de afgelopen 4 jaar ruim 6 miljoen bomen zijn teruggebracht en meer dan 60.000 hectare is hersteld. “Als het potentieel van 350 miljoen boeren wordt empowered, kan het continent worden vergroend in de komende 10 jaar, maar alleen als we het samen doen.” aldus Wessel van Eeden, Global Marketing Director van Justdiggit.
 

DIG IN!

Met de DIG IN campagne roept Justdiggit iedereen op om mee te doen. De campagne is gericht op het creëren van awareness in Europa én op het activeren van boeren in Afrika. Centraal staat het bouwen van een snelgroeiende movement. Hiervoor is alles aangepakt. “Wat begon met het bedenken van de ‘nieuwe jaarlijkse campagne’ is nu een nieuw iconisch merk met een nieuwe narrative voor de komende 10 jaar,” zegt Chester de Vries, Creative Director bij Havas Lemz.
 

Campagne middelen

De nieuwe merkidentiteit is ontwikkeld door Sven Thierie van Havas Lemz en straalt de ambitie uit om met de DIG IN campagne een wereldwijde beweging te bouwen. Met DIG IN als uitnodiging om mee te doen, is een film ontwikkeld met regisseur Safi Graauw. Daarnaast worden print, online, DOOH, radio, de eigen social kanalen en - na de lockdown - ook bioscopen ingezet. Op de nieuwe website vind je hoe je kan bijdragen. Van doneren of het opzetten van een fundraiser tot ‘water bunds’ kopen via een app of het starten een partnership.
 

De DIG IN campagne is daarnaast zonder ‘media spend’ mogelijk gemaakt door o.a. JCDecaux, blowUP Media, Lama Lama, Talpa, IMA, Jean Mineur Mediavision, Stroom, Kinetic, Timm & Pimm, National Geographic Afrika en vele (!) andere partners, en voor het eerst te zien in tegelijkertijd 9 Europese en 10 Afrikaanse landen. 

 

2021 Justdiggit Global Campaign - Dig in from Justdiggit on Vimeo.