Coca-Cola gebruikt geen nieuw plastic meer voor flessen

06-09-2021 (11:54) - Sustainable

Je zal het niet zien of merken, maar er zal voortaan géén nieuw plastic meer gebruikt worden in de plastic flessen van Coca-Cola in Nederland. Eind vorig jaar waren alle kleine plastic flesjes al over op 100% gerecycled plastic. Zoals destijds aangekondigd, stromen vanaf volgende week ook de grote flessen gemaakt van gerecycled plastic in de markt.

De overstap naar 100% gerecycled plastic (rPET) voor de volledige portfolio2, waaronder Coca-Cola, Sprite, Fanta en Fuze Tea, resulteert jaarlijks in een CO2-besparing van 42% ten opzichte van flessen gemaakt van nieuw plastic. Daarnaast levert het een besparing op van ruim 10.000 ton nieuw ‘virgin’ plastic per jaar. In Nederland is Coca-Cola de eerste grote frisdrankproducent die dit op deze schaal voor het volledige portfolio realiseert. Deze volledige overstap sluit aan op de ambitie van Coca-Cola in Nederland om lokale en meer circulaire oplossingen te stimuleren, waar plastic geen afval meer is maar dient als nieuwe grondstof.


Op weg naar klimaatneutraal

Deze stap is onderdeel van de ambitie van Coca-Cola in Nederland om in 2040 over de hele waardeketen klimaatneutraal te zijn. Er wordt al hard gewerkt om de Coca-Cola fabriek in Dongen, Noord-Brabant, vanaf 2023 volledig CO2-neutraal te laten opereren.


Campagne

'Kies ons! We zijn niet nieuw en daar zijn we trots op!’ De volledige transitie naar 100% gerecyclede plastic flessen (rPet) wordt ondersteund door een campagne die de consument motiveert de 100% rPET flessen van Coca-Cola te helpen recyclen. Karlijn in ‘t Veld, country director bij Coca-Cola Nederland: "We zijn erg blij met deze belangrijke mijlpaal. Het is onze verantwoordelijkheid om meer duurzame aankopen toegankelijker te maken voor klanten en consumenten en daar helpen we hen graag bij. Deze stap is in lijn met onze ambitie waarbij we tegen 2025 elke fles die we verkopen weer ingezameld willen zien om opnieuw te kunnen recyclen. We hopen met de bekendheid van onze merken de consument te bereiken over het belang van duurzaamheid en circulariteit om hen vervolgens mee te nemen in onze reis van verduurzaming; de nieuwe 100% rPET-flessen zijn daar een goed voorbeeld van."