Dayrize wil wereldwijd winkelgedrag veranderen

Dayrize wil wereldwijd winkelgedrag veranderen

05-05-2021 (16:29) - Sustainable

De Nederlandse cleantech start-up Dayrize.com, een online marktplaats voor duurzame producten, heeft €3.1 miljoen opgehaald in een tweede investeringsronde, waarvan €1.5m afkomstig is van bestaande investeerders en €1.6m van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
 
De sluiting van deze ronde brengt de totale financiering naar €4.4m waarmee Dayrize een solide fundering gecreëerd heeft voor toekomstige groei. Begin juni staat de lancering van het platform in het Verenigd Koninkrijk gepland, waarna Nederland volgt in het voorjaar van 2022.
 
Vincent Hoogduijn, mede-oprichter en CEO van Dayrize: “We zijn er trots op dat we na een rigoureus due diligence proces een externe financieringsronde succesvol kunnen afsluiten. Dit is een verdere bevestiging dat de markt in ons product gelooft en dat consumenten klaar zijn om de overstap te maken naar bewuster consumeren.”
 

Grootste marktplaats voor duurzame producten ter wereld

De start-up heeft de ambitie om de grootste marktplaats voor duurzame producten ter wereld te worden. Dit willen ze bereiken door duurzaam winkelen voor iedereen toegankelijk en meetbaar te maken en door de grootste selectie hoogwaardige duurzame producten op één online marktplaats aan te bieden. Elk gekocht product laat een voetafdruk achter op de planeet, Dayrize streeft ernaar die voetafdruk kleiner te maken. Dayrize draait nu nog op beta (test) mode maar er kan al wel geshopt worden. Inmiddels hebben zo’n 185 merken zich aangesloten bij het platform.
 

Baanbrekende technologie

Dat er vraag is naar een dergelijk platform, blijkt uit talloze onderzoeken die laten zien dat consumenten graag verantwoordelijker willen consumeren en dus duurzamere producten willen kopen, maar vaak niet weten waar ze moeten beginnen. Oorzaak: een gebrek aan aanbod en transparantie - wat is nu wel en niet duurzaam en hoe wordt dat gemeten? - en de afwezigheid van een makkelijk toegankelijke duurzaamheidsstandaard waar alle merken zich aan zouden moeten houden.
 
De huidige standaard om milieu-impact van producten te evalueren en duurzaamheid in kaart te brengen, de Life Cycle Assessment (LCA) is een tijdrovende (3-6 maanden) en kostbare techniek van tienduizenden euro’s per product wat vaak niet haalbaar is voor bedrijven. Gevolg is dat consumenten in het duister blijven tasten rondom het duurzaamheidsaspect van hun aankoop.

“Dayrize heeft daarom een Sustainability Assessment Tool ontwikkeld, die door middel van artificial intelligence de impact van elk product in minuten in plaats van maanden in kaart brengt. Zo kunnen fabrikanten en vooral de kleinere merken supersnel de duurzaamheid van hun producten scoren en kunnen consumenten voor het eerst producten met elkaar vergelijken, want er wordt met dezelfde maat gemeten en men hoeft niet tientallen ecolabels te vergelijken”, aldus Hoogduijn.
 

Dayrize Score

Door middel van het verzamelen van materiaal informatie, productiegegevens en sourcing locaties voor elk product onderdeel, worden in combinatie met externe datasets de impact gegevens in zes universele erkende dimensies van duurzaamheid berekend. Die dimensies zijn; gezondheid, circulariteit, klimaatverandering, ecosysteem impact, levensonderhoud en purpose. Een reeks algoritmes op basis van machine learning en trapsgewijze neurale netwerken zorgen, ongeacht van de beschikbare details, voor een betrouwbare productbeoordeling.

Deze complexe en baanbrekende technologie zorgt voor een eenvoudige output voor consumenten: een simpel, betekenisvol getal wat iedereen begrijpt: de Dayrize Score.
 

Vice versa

Naast het helpen van consumenten om makkelijker duurzamere aankopen te doen, helpt Dayrize ook haar partner merken door voortdurende kennis en inzichten te bieden over methoden om de duurzaamheid van hun producten te verbeteren en hun Dayrize-score op het platform te verhogen.
 
Dayrize is opgericht door Eva Gladek, Vincent Hoogduijn, Bart Nollen en Austin Simms en is ontstaan uit het eenvoudige idee dat mensen individueel positief kunnen bijdragen aan een duurzamere wereld door hun manier van winkelen en consumeren te veranderen.