Grolsch krijgt nieuwe kartonnen blikverpakking voor sixpacks

16-09-2021 (11:48) - Sustainable

Grolsch zet met de introductie van de kartonnen TopClip een nieuwe norm in blikverpakking. De nieuwe verpakking is 100% plasticvrij en door alle blikfolies in Nederland te vervangen door deze kartonnen TopClip-verpakkingen bespaart Grolsch per jaar ruim 100.000 kg plastic. Deze hoeveelheid komt overeen met ruim 4 miljoen nieuwe plastic tassen en zorgt voor een CO2-reductie van 36% ten opzichte van nieuwe plastic folie en 16% ten opzichte van recyclede plastic folie.

"De TopClip is een volledig recyclebare, biologisch afbreekbare kartonnen verpakking. De smaak van ons bier is ongewijzigd: hetzelfde karakter dus, en nu nog duurzamer verpakt. Zo smaakt jouw biertje voortaan nóg beter", vertelt Ard Bossema, Marketing & Strategy Directeur bij Grolsch.
 

Handig draagkarton

Het grote voordeel van de TopClip: in tegenstelling tot veel andere kartonnen blikverpakkingen die nu op de markt komen wordt er geen lijm gebruikt. De TopClip is gemaakt van FSC gecertificeerd golfkarton, waarbij zorgvuldig is gekeken naar de gebruikte papiersoorten om er zeker van te zijn dat de blikken goed in de verpakking blijven zitten, ook in de koelkast. De nieuwe verpakking is gemakkelijk op te pakken door de twee gaten aan de bovenzijde van de verpakking, bedoeld voor duim en wijsvinger. De blikken zitten stevig vast in de draagtray maar kunnen tegelijkertijd eenvoudig uit de verpakking worden genomen.
 

Duurzame verpakking

De introductie van deze duurzame manier van verpakken is het resultaat van een intensieve samenwerking. De TopClip is technisch ontwikkeld en gepatenteerd door verpakkingsbedrijf Smurfit Kappa. Arco Berkenbosch - Vice President Innovation and Development bij Smurfit Kappa: "Grolsch is een zero-waste brouwerij. Smurfit Kappa sluit hier met het Better Planet initiatief goed bij. Grolsch is dan ook de ideale partner om als eerste de markt te betreden met deze innovatieve oplossing. De toewijding van Grolsch om TopClip als eerste te lanceren toont karakter. Met deze lancering laat Grolsch zien de uitdaging aan te durven om zowel de innovatie als de duurzaamheidsambitie te realiseren. We zijn trots op de intensieve samenwerking met zowel Grolsch als KHS om TopClip te lanceren en zijn verheugd om de Grolsch TopClip multipacks binnenkort in het schap te zien!’.
 

Machine

De machine is in nauw overleg met Smurfit Kappa en Grolsch ontwikkeld door KHS en staat als eerste - en voorlopig enige - in de brouwerij in Enschede. De nieuwe verpakkingen werden in 2020 al op kleine schaal geïntroduceerd en getest bij 18 geselecteerde PLUS Supermarkten. Op basis van deze testperiode heeft Grolsch samen met haar partners de verpakking verder geoptimaliseerd. De eerste verpakkingen stromen vanaf deze week in op de winkelvloer, waarbij het als eerste de beurt is aan de Herfstbok blikken. In de komende maanden worden alle (plastic) blik verpakkingen gefaseerd vervangen door de nieuwe kartonnen verpakking.