Havas Lemz ontwikkelt impact design plan met focus op creativity for good

Havas Lemz ontwikkelt impact design plan met focus op creativity for good

27-10-2020 (11:14) - Sustainable

Havas Lemz, onderdeel van Havas, gaat ‘creativity as a force for good’ nog radicaler en effectiever inzetten om zo een betere balans tussen people, planet, profit bij bedrijven te realiseren. Veel bedrijven streven naar een duurzamere bedrijfsvoering, maar worstelen met de uitvoering, aldus het B-Corp gecertificeerde reclamebureau.
 
‘Iedereen snapt inmiddels dat zakelijk en maatschappelijk succes met elkaar samenhangen’, zegt CEO Willem van der Schoot daarover. ‘Zeker nu we middenin een aantal grote crises zitten. De problemen van deze tijd zijn natuurlijk veel groter dan reclame kan oplossen. Authentiek gedreven en betrokken bedrijven, dat is wat de maatschappij nu vraagt. Wil je de wereld veranderen, heb je zakelijke visie nodig. Wil je op lange termijn succesvol zijn, dan heb je als onderneming een missie-gedreven identiteit nodig die sturend is voor het hele bedrijf. Business x Purpose zou je kunnen zeggen. Het wereldwijde Havas onderzoek Meaningful Brands laat al jaren zien dat meer betekenis tot meer succes leidt.’


Business x Purpose

Op basis van die benadering startte Havas Lemz dit jaar de samenwerking met nieuwe klanten als Intratuin, IKEA Social Entrepreneurship, NS Stations, Mediq, Pfizer en Timberland. Het partnership met Justdiggit, dat verdroogde gebieden weer groen maakt, heeft geleid tot wereldwijde expansie van deze organisatie. En nu is daar bovendien de internationaal hoog aangeschreven Benefit Corporation erkenning. Daarmee wordt onderkend dat Havas Lemz zelf ook doet wat het predikt.
 

Impact Design

In periodes van 100 dagen wordt er in co-creatie toegewerkt naar concrete doelen, uitgedrukt in termen van impact op people, planet en profit. ‘De ervaring leert dat 100 dagen een perfect werkritme is’, aldus Van der Schoot. ’Zo zetten we samen concrete stappen naar een lange termijn force for good. Verbeelding inzetten, durven dromen en dat dan concreet maken langs drie bouwstenen: Be, waar sta je voor? Do, welk gedrag hoort daarbij? Say, hoe communiceer je daarover? En wat ga je daarmee teweegbrengen, wat is de beoogde impact daarvan? Dat geeft nieuwe bezieling in een overzichtelijk tijdsbestek. Daar hebben we ons in bewezen. Het voelt goed om dat tot speerpunt te maken.’