Nieuwe flexibele technologische verpakkingsoplossing moet afval verminderen

23-11-2020 (12:21) - Sustainable

SGK Anthem, Vrijdag Premium Printing, Generous Minds, Neurensics, Kurz en Merck hebben onder de naam ‘Packadore Collective’ de handen ineengeslagen om zowel aantrekkelijke als duurzame verpakkingsoplossingen te ontwerpen en te implementeren. Hun DeXel-innovatie is een flexibele technologische verpakkingsoplossing die klantgedrag verandert en afval vermindert.
 
Een groot deel van het verspilde voedsel komt uit onze huishoudens en vooral van producten die na opening gekoeld moeten worden. De ‘Tenminste houdbaar tot’ en ‘gebruiken vóór’ data hebben weinig betekenis zodra een verpakking is geopend en natuurlijk maken we het product zelden in een keer op.
 
Iedereen heeft het weleens meegemaakt: reikend naar de pot mayonaise of een fles ketchup achter in de koelkast, waarbij je de houdbaarheidsdata controleert en voorzichtig het deksel opent om te zien of er binnen in nieuw leven begint te groeien — waarbij je in tweestrijd staat tussen voedselverspilling of maagklachten.
Het concept van ‘DeXel’ is een innovatie die ‘connected’ technologie gebruikt om bestaande potten en flessen te transformeren in intelligente verpakkingen. De compacte sensor bevestigt zich magnetisch aan de deksels van de verpakking en helpt met behulp van bewegingsdetectietechnologie en led indicatoren consumenten voedselverspilling te verminderen.
 
Vóór het openen van de fles of pot scant de gebruiker de QR-code op de verpakking met zijn smartphone en typt vervolgens de kleur van het apparaat en de datum in de app. De DeXel-timer is dan ‘verbonden’ en kan nu het verlengde gebruik van het product volgen en hierover adviseren. Als de X bijvoorbeeld in z’n geheel groen oplicht, is het product veilig te gebruiken. Wanneer de X alleen één groen balkje toont, moet het product die dag nog worden opgemaakt. Eén rode led geeft aan dat het product niet langer veilig te gebruiken is en moet worden weggegooid.
 
De DeXel-app wordt gesponsord door samenwerkende merken die hun klanten erbij kunnen betrekken door het geven van tips over het conserveren van voedsel om voedselverspilling te verminderen. Data die worden gedeeld door klanten en opgeslagen door DeXel kunnen vervolgens anoniem worden verwerkt om unieke inzichten te verwerven in hoe klanten hun merken gebruiken.