Ondernemend de wereld redden: Seepje sluit zich aan bij B Corp

28-08-2019 (09:25) - Sustainable

Het Nederlandse was- en reinigingsmiddelenmerk Seepje heeft zich aangesloten bij B Corp. Deze internationale beweging roept actief op tot een nieuwe definitie van bedrijfssucces: winst maken én een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij.
 

Benefit Corporations

Een aantal Amerikaanse B Corps, waaronder Patagonia en Ben & Jerry’s, plaatsen onlangs een open brief in The New York Times waarin zij de internationale bedrijfswereld oproepen om zich niet uitsluitend te laten leiden door winstmaximalisatie. Wereldwijd zijn er inmiddels meer dan 2.500 organisaties die zichzelf 'Benefit Corporation' mogen noemen, waaronder nu dus ook Seepje. Ze voldoen aan strenge eisen op het gebied van sociale- en milieuprestaties, transparantie en aansprakelijkheid. Middels de brief willen zij de Business Roundtable (BRT), een lobbygroep waar onder andere Amazon en Apple onderdeel van zijn, motiveren om de daad bij het woord te voegen. BRT maakte vorige week bekend zich naast winstmaximalisatie ook in te gaan zetten voor andere doelen, zoals zorg voor het klimaat. 
 

Trots

Seepje maakt wasmiddelen en reinigingsproducten op basis van natuurlijke ingrediënten. Mede-oprichter Jasper Gabriëlse vertelt: 'We zijn super trots! Sinds de start van Seepje in 2013 proberen we de best mogelijke producten te maken: voor de gebruiker, alle betrokkenen en het milieu. B Corp biedt ons een veelomvattende beoordeling van onze impact op álle fronten. Iets waarmee we kunnen meten hoe goed we het nu echt doen.'
 
FONK heeft Seepje eerder dit jaar genomineerd voor The Coolest Dutch Brands 2019