TikTok en milieuorganisatie MBRC the Ocean starten campagne tegen rondzwervend plastic afval

20-07-2021 (13:11) - Sustainable

TikTok is een samenwerking gestart met milieuorganisatie MBRC The Ocean om het bewustzijn rondom het opruimen van plastic afval te vergroten. De missie van het platform is om creativiteit te inspireren en plezier te brengen. Rondom een breed scala van onderwerpen die aan bod komen op het platform, zijn er sterke communities ontstaan, waaronder ook rondom het bewust omgaan met het milieu.
 
Met de campagne laat TikTok haar gebruikers weten dat brede maatschappelijke uitdagingen, zoals een schonere oceaan en een gezonde leefomgeving, ook op het platform thuishoren. Samen met MBRC The Ocean roept TikTok hun community op om een creatieve video te maken met #KickOutThePlastic, waarin een PET-fles in een prullenbak wordt getrapt. Ook staat er een leerzame quiz in de TikTok-app waarin belangrijke feiten over oceaanvervuiling en het aandeel dat plastic daarin heeft, voorbij komen. Een grote groep TikTok creators, onder wie Noor de Groot, OnsOranje en Glen Fontein, hebben op hun account inspirerende video's gepost met de hashtag, waarin zij laten zien hoe eenvoudig het kan zijn om samen afval op te ruimen en zo de oceanen plasticvrij te houden. De hashtag is al meer dan 1,6 miljoen keer bekeken.
 
TikTok creator Glen Fontein heeft inmiddels 21.600 likes op zijn video waarin hij uitlegt hoe gemakkelijk het is om jezelf te helpen de oceaan schoon te maken. "Het is echt een kleine moeite om bij te dragen aan het schoonhouden van je eigen omgeving, zoals bewuster omgaan met je plastic afval. Ik ben er zelf ook meer op gaan letten en merk echt dat ik me er blij, gemotiveerd en gezond."
 
Influencer Noor de Groot heeft vanuit haar vakantiebestemming meegewerkt aan de campagne met een video en hoopt meer mensen te enthousiasmeren om iets te organiseren om de natuur op te ruimen: "Je kunt je omgeving, en vooral de natuur, niet voor lief nemen. Waar je ook bent, hoeveel lol je ook maakt, denk aan anderen en de planeet. Dus ruim na een stranddag bijvoorbeeld alles op. Ik ben ervan overtuigd dat alle kleine beetjes helpen en vraag daarom ook aandacht voor deze campagne met een video. Ik hoop dat het mensen aan het denken zet, ik en mijn vrienden zeker!"
 
Oprichter van MBRC The Ocean, Sven Jacobi: "Wij zijn trots dat onze missie de oceanen plasticvrij maken door TikTok en haar community ondersteund wordt. Dankzij hen hebben we toegang tot een actieve grote community die bepalend zijn voor de toekomst van onze wereld. Er zijn al ontzettend veel leuke videos met de hashtag gemaakt. We weten zeker dat de bewustwording onder deze groep jongeren impact heeft en het schone oceanen weer een stapje dichterbij brengt."
 
De samenwerking met MBRC The Ocean draagt bij aan eerdere acties om het milieu en de daarin levende dieren te beschermen. Eerder dit jaar sloot TikTok zich al aan bij de Coalition to End Wild Life Trafficking Online.