Vandebron eist transparantie in marketing over groene industrie

Vandebron eist transparantie in marketing over groene industrie

15-09-2020 (14:18) - Sustainable

Vandebron eist in een nieuwe campagne transparantie in de marketing over groene industrie. Aanvullend heeft het duurzame energieplatform een klacht neergelegd bij de Reclame Code Commissie wegens misleiding van Nederlandse consumenten met de term groene energie.
 
Groene stroom mag alleen groen heten als deze bijdraagt aan verduurzaming van Nederland, stelt Vandebron. Paul de Raad, CEO van: ‘Het moet een keer klaar zijn met het gesjoemel. Bewuste consumenten hebben recht op groen dat simpelweg groen is.’ Centraal in de campagne staat het creëren van meer transparantie over de herkomst van stroom. Vandebron pleit voor het expliciet benoemen van de herkomst van groene energie in alle uitingen van energieleveranciers. Dit betekent dat het altijd duidelijk moet zijn of het gaat om energie opgewekt in Nederland of elders in Europa.
 

Sjoemelstroom

De Raad: ‘Nederland heeft de minste duurzame energie van de hele EU, maar dat lijkt niet zo door al het groen dat je om de oren vliegt. Doordat alles 100% groen mag heten is het moeilijk duurzaam van niet-duurzaam te onderscheiden. En denken Nederlanders dat we hartstikke lekker bezig zijn, terwijl we achterlopen.’ Veel huishoudens kiezen voor groene stroom, maar ontvangen sjoemelstroom: grijze energie die vergroend wordt met certificaten uit het buitenland.
 

Doe de check

Vandebron deelt de oproep vanaf vandaag via sociale media. De campagne bestaat uit een landingspagina met daarop een groene-stroom-checker en een online video in samenwerking met actrice en presentatrice Jennifer Hoffman. Ook kan direct een oproep gedeeld worden met een energieleverancier naar keuze.