Wessel van Eeden (Justdiggit): 'We willen laten zien dat natuurherstel 37% is van de oplossing'

Wessel van Eeden (Justdiggit): 'We willen laten zien dat natuurherstel 37% is van de oplossing'

09-06-2021 (13:11) - Sustainable

Op 5 en 6 juni heeft Justdiggit haar nieuwe campagne gelanceerd. De campagne roept iedereen op om in lijn met de VN “Decade on Ecosystem Restoration (2021-2030)” grootschalig te vergroenen om zo onze aarde koeler en leefbaar te houden. Mediabureau STROOM helpt sinds de oprichting van Justdiggit belangeloos mee aan het verkondigen van deze boodschap.
 
In samenwerking met de Nederlandse artiest Don Diablo en de Amerikaanse rapper Ty Dolla Sign, wordt een nieuw nummer “Is it too much to ask” gelanceerd om daarmee #Streamtoregreen te lanceren.  Deze nieuwe Justdiggit campagne vergroent per 25 streams 1m2 in Afrika, dus consumenten kunnen naar hun favoriete muziek luisteren en tegelijkertijd vergroenen. Daarnaast bieden de streamingplatforms een unieke kans om het verhaal van Justdiggit te vertellen. Een win-winsituatie! Om dit alles in perspectief te plaatsen heeft mediabureau STROOM Wessel van Eeden sinds 8 jaar marketing en communications director bij Justdiggit, gevraagd wat hieraan vooraf ging.
 

Oplossingsgerichte campagnes

Deze week start de nieuwe grote campagne van Justdiggit. Welke ambities en doelen heb je dit jaar?
'Dit jaar start de VN met de “Decade on Ecosystem Restoration” en daar is Justdiggit een trotse partner van. Met onze campagnes willen we mensen, bedrijven en overheden laten zien dat natuurherstel 37% is van de oplossing van de opwarming van onze mooie aarde. Daarnaast heeft het een enorme positieve impact op voedsel en water beschikbaarheid, biodiversiteit en zelfs migratie. Het is de meest schaalbare en betaalbare oplossing voor bijna alle uitdagingen waar we voor staan. Daarom is het superbelangrijk om positieve, oplossingsgerichte campagnes te ontwikkelen, negatief nieuws is er al genoeg! Samen met een netwerk van nationale en internationale mediapartners zal de Justdiggit campagne dit jaar in 26 landen zichtbaar zijn, volledig gesponsord, daar zijn we heel trots op. De wereld is wakker aan het worden voor natuurherstel en dat is maar goed ook.'
Justdiggit is net gerebrand; kun je meer vertellen over deze ontwikkeling?
'We werken als sinds 2013 samen met een aantal partners zoals STROOM en HavasLemz. STROOM verzorgt geheel belangeloos onze media-inkoop en adviseert ons op mediastrategie. HavasLemz is ons creatieve hart en samen hebben we het merk Justdiggit ontwikkeld en de merkidentiteit neergezet en doorontwikkeld. Vorig jaar tijdens een van onze wekelijkse meetings presenteerden ze, geheel ongevraagd, deze nieuwe merk identiteit, we waren direct om. De look & feel is jonger, urgenter en persoonlijker. Een cadeau van onschatbare waarde. Het is niet in geld uit te drukken wat dergelijke partners voor onze groene missie betekenen.'
Wat zijn op dit moment de belangrijkste speerpunten en zijn diue veranderd sinds je acht jaar geleden begon?
'Waar we eerst met name de focus hadden op onze eigen vergroeningsprogramma’s in Kenia en Tanzania, schalen we nu op in o.a. Ethiopië, Uganda, Madagaskar en Togo, samen met grote partners en voegen onze communicatie en technologie toe aan bestaande programma’s om die efficiënter en groter te maken. Daarnaast zien we onze awareness campagnes echt als een noodzakelijk programma. Want als niemand zich bewust is van de oplossingen zullen ze er ook niet komen.'
 

kritisch punt

Kunnen we de wereld nog redden, denk je?
'Zoals Theo Maassen ooit zo mooi zei: 'De planeet die redt zich wel', maar we staan als mensheid op een kritisch punt, als we niet de komende 10 jaar een echte koersverandering inzetten komen we op een zogenaamd “point of no return” en gaan er diersoorten en ecosystemen verloren die we nooit meer terug gaan krijgen. Daarnaast hebben we heel weinig tot geen tijd meer om CO2 uitstoot te beperken en door middel van vegetatie weer op te slaan om onder de 1.5 graden opwarming te blijven zoals we hebben afgesproken in het klimaatakkoord van Parijs. Dus ja we kunnen ons zelf nog redden, maar time is not on our side!'
 
 

Waar zitten de kansen/groie voor Justdiggit?
'Onze positieve, zichtbare aanpak krijgt steeds meer tractie en waardering. Daar ligt ook ons schaling potentieel, samen met bestaande programma’s innoveren middels (mobiele) technologie en communicatie. Uiteindelijk willen we 350 miljoen boeren inspireren om anders landbouw te betrachten. Om gedrag te veranderen is communicatie essentieel.'
Hoe kijk je naar de samenwerking met STROOM?
'STROOM is supporter van het eerste uur. Bij STROOM is de basis gelegd voor de aanpak zoals hierboven beschreven. Zonder STROOM had Justdiggit niet gestaan waar we nu staan en nooit zoveel kunnen vergroenen. Toen we startten richtten we onze campagnes met onder andere Desmond Tutu , André Kuipers en Floortje Dessing meer op fundraising dan awareness. Maar organisch zijn we samen doorgegroeid en daar zijn we STROOM enorm dankbaar voor. Daarnaast is het altijd een persoonlijke klik geweest met het team.'
 

Momentum

Hoe zie jij jouw persoonlijke groeiontwikkeling?
'Door de groei moet ik steeds meer “loslaten” je kunt je niet meer operationeel met alle campagnes en social media posts bezig houden. Gelukkig heb ik een superteam dat echt uniek is waardoor ik me steeds meer op de grote lijnen kan focussen, daar haal ik veel plezier uit.'
Waar krijg je energie van privé e professioneel?
'Van reizen naar Afrika, werken met zoveel leuke partners, het momentum waar Justdiggit zich nu in bevindt. Van mijn dochter van vier en het feit dat ik haar kan vertellen werkelijk alles gedaan te hebben wat ik kan om een leefbare planeet voor haar te creëren! '
 

TV Commercial 2021 Justdiggit Global Campaign - Dig in (Dutch subtitles) from Justdiggit on Vimeo.