22tracks maakt comeback

23-03-2017 (16:10) - Tech

Muziekplatform 22tracks lanceert een nieuwe versie van haar succesvolle iOS-app die tijdens de relaunch van het platform dat in oktober 2016 offline werd gehaald.

De nieuwe 22tracks-app onderscheidt zich door eenvoud en een naadloze integratie met Spotify. 22tracks-app gebruikers krijgen via de vernieuwde app de mogelijkheid om gemakkelijk nieuwe muziek te ontdekken in twaalf verschillende genres. Over een maand volgt een Android-versie. 

vergrootglas
Binnen diensten als Spotify en Apple Music zijn miljoenen tracks te vinden. De mainstream muziek en major labels krijgen hierbinnen vanzelfsprekend de meeste zichtbaarheid, terwijl een enorme groep opkomende en underground artiesten meer moeite hebben om een publiek te bereiken. Hier komt 22tracks goed van pas, door een vergrootglas te leggen op de beste, nieuwe en moeilijker vindbare songs. Door het luisteren naar meer obscure muziek via de 22tracks app kunnen Spotify gebruikers bovendien hun filterbubbel doorbreken en zo de algoritme-suggesties binnen bijvoorbeeld Discover Weekly en Release Radar een enorme boost geven. 

Tijdens het Amsterdam Dance Event 2016 presenteerde 22tracks een nieuwe route, waarin het afstapte van het zelf hosten en licenseren van muziek. Zeven jaar was de muziek gratis te streamen, de rechten werden betaald middels advertising. In de nieuwe vorm wordt er gebruik gemaakt van de databases van Spotify en Apple Music en worden daarbinnen playlists gemaakt door DJs als Lefto, SHMLSS, Wicked Jazz Sounds, Detroit Swindle en Venz.