Amsterdam lanceert Europa’s eerste Artificial Intelligence voor Marketing opleiding

15-09-2017 (10:21) - Tech

Vanaf vandaag zijn voor elk bedrijf de kunstmatige intelligentie (Artificial Intelligence, AI) tools beschikbaar die door de grote tech bedrijven worden ingezet. Growth Tribe lanceert een AI voor Marketing & Growth opleiding waarin iedereen zonder technisch achtergrond leert hoe AI en Machine Learning (ML) in de praktijk toegepast worden door bedrijven zoals Netflix and Amazon. Launching partners voor deze eerste in zijn soort opleiding zijn Microsoft, data science platform Dataiku en StartupAmsterdam.


In 2015 lanceerde Growth Tribe Europa's eerste Growth Hacking Academy. Het bedrijf heeft afgelopen twee jaar meer dan 2000 mensen opgeleid in nieuwe digitale vaardigheden. Daarnaast is Growth Tribe digital transformation partner van ING, Transavia en Catawiki.
 

sychographic personas

Volgens Harvard Business Review zijn AI en ML de belangrijkste technologieën van de 21ste eeuw. Lerende algoritmes helpen individuen en bedrijven om beter geïnformeerde beslissingen te nemen. Door middel van AI en algoritmes kan men nauwkeuriger voorspellen welke consumenten bepaalde producten gaan kopen en hoeveel geld ze zullen uitgeven. Hierdoor is gepersonaliseerde communicatie mogelijk tegen lagere kosten. Door middel van AI en ML is het daarnaast makkelijker te achterhalen wie de werkelijke klanten van een bedrijf zijn met behulp van ‘psychographic personas’ (profiling van klantgroepen op basis van meningen en houdingen en niet langer op demografische factoren).
 

AI toegankelijk voor iedereen

“Wij geloven dat vaardigheden in AI & ML net zo onmisbaar worden als vaardigheden in Word en Excel op je CV.”, zegt Peter van Sabben, co-founder van Growth Tribe. “AI begint noodzakelijk te worden voor individuen en bedrijven om online groei beter te kunnen voorspellen. Bedrijven als Amazon en Netflix doen dit al aan de lopende band. Alleen hangt er nog veel jargon rond AI en weten veel mensen niet wat het precies is of hoe ze het kunnen toepassen voor hun bedrijf of product”, aldus Van Sabben. “Mensen zonder technische achtergrond missen vaak de nodige digitale vaardigheden. Ze weten niet welke data vragen ze moeten stellen of welke marketing toepassingen mogelijk zijn met algoritmes. Dit proberen wij op te lossen met de 2-daagse training. Door praktische opdrachten en gebruik te maken van de laatste digitale tools leren we iedereen de 10% van AI die ze 90% van de tijd kunnen toepassen. We maken AI toegankelijk voor iedereen” aldus Van Sabben.

In juli heeft Growth Tribe een alpha course georganiseerd. Deelnemer Ronald Voorn, voormalig CMO bij Heineken en leraar aan de Universiteit van Twente heeft een beoordeling gegeven: “Nu ik deze blogpost een paar dagen na de cursus zit te schrijven is er eigenlijk maar één woord dat het beste mijn gevoel over de cursus omschrijft en dat is gewoon “WOW”. Ik heb nog nooit in mijn leven zo’n interessante cursus meegemaakt”.


Gemeente Amsterdam

De gemeente Amsterdam ondersteunt het initiatief vanuit het actieprogramma StartupAmsterdam. Dat is opgericht om het tech ecosysteem van de stad te versterken. Het opleiden van mensen met de nieuwe digitale vaardigheden is daarbij van essentieel belang. Growth Tribe krijgt ook ondersteuning van data science platform Dataiku en Microsoft.