DDA en Siteimprove houden inspiratiesessie

DDA en Siteimprove houden inspiratiesessie

06-06-2019 (14:41) - Tech

Digitale inclusie staat hoog op de agenda van Dutch Digital Agencies en Siteimprove.Het eerste wapenfeit van hun nieuwe samenwerking was een inspiratiesessie rondom (web)accessibility.


De sessie stond in het teken van digitale inclusie en toegankelijkheid. Hierbij was een mix aan bureaus, commerciële organisaties en (semi)overheden vertegenwoordigd. Zij gingen het gesprek aan met elkaar over dit onderwerp om zich gezamenlijk in te zetten hiervoor en te zorgen dat zoveel mogelijk Nederlanders zelfredzaam zijn in het digitale contact.


Een van de keynote speaker was Bram Duvigneau die zelf blind is én developer. Hij staat veel organisaties bij met advies. Zijn rijtje aannames over blinde mensen bleek nogal confronterend te zijn. 


uitdagingen

Sinds 2017 moeten bedrijven volgens de 'Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte' zorgen voor een algemene toegankelijkheid van hun producten en diensten. Daarnaast staat ook de Europese Accessibility Act op de agenda, die in 2025 van kracht wordt voor commerciële partijen.


Siteimprove en DDA zijn van mening dat toegang tot het internet een mensenrecht is. Niemand mag online worden uitgesloten. Gezamenlijk zetten ze zich daarom actief in om digitale toegankelijkheid hoog op de agenda’s te krijgen in de markt. Tijdens de inspiratiesessie werden diverse uitdagingen met elkaar besproken als: hoe krijg ik de organisatie mee, en hoe ga je om met drempels zoals bijvoorbeeld visuals, gebruik van kleuren, lettertype et cetera. 


gebruiker centraal

Annemieke Deering (Director Dutch Digital Agencies): 'Onze leden staan erom bekend dat zij de gebruiker centraal zetten. De kennis van de gebruiker en kennis van (nieuwe) technologie is aanwezig in onze branche. Tegelijkertijd kan nog steeds 15 procent van de Nederlanders niet vanzelfsprekend gebruik maken van de online dienstverlening. DDA wil met events als deze, zich inzetten om dit percentage naar beneden te krijgen.' 


'Nog meer bewustwording van én betrokkenheid bij het inclusieve aspect tijdens de oplevering van digitale projecten aan zowel klant- als bureauzijde zullen ertoe leiden dat nog meer mensen gebruik kunnen maken van digitale kanalen voor hun aankopen. Deze stijging in het aantal conversies voor webwinkels is in mijn ogen, naast het algehele humane aspect, een hele fijne bijkomstigheid voor de commerciële sector', zegt Chantal van Melle, Strategic Alliance & Partner Manager Siteimprove Benelux.