DDA en Siteimprove strijden voor digitale inclusie

28-02-2019 (12:45) - Tech

Siteimprove gaat een partnership aan met Dutch Digital Agencies (DDA). Hiermee hopen beide vertegenwoordigers meer betrokkenheid te creëren tussen bureaus, adverteerders en de Nederlandse overheid om zich gezamenlijk in te zetten voor digitale inclusie.


Siteimprove en DDA zijn van mening dat toegang tot het internet een mensenrecht is. Niemand mag online worden uitgesloten. Gezamenlijk zetten ze zich daarom actief in om digitale toegankelijkheid hoog op de agenda’s te krijgen in de markt,.


Tot nu toe doen ze dat vooral samen met partijen als het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Veel organisaties onderschatten het aantal Nederlanders (ruim twee miljoen) dat nog niet vanzelfsprekend gebruik kan maken van websites. 
 

'Je zou hieruit kunnen opmaken dat, door meer rekening te houden met het inclusieve aspect bij oplevering van digitale projecten, het verschil kan worden gemaakt om meer mensen gebruik te kunnen laten maken van websites. En er zo dus ook meer omzet kan worden gemaakt', aldus Chantal van Melle, Strategic Alliance Manager bij Siteimprove.
 

inclusiviteit


'Het belang van inclusiviteit staat hoog op de agenda bij Dutch Digital Agencies', zegt Annemieke Deering van DDA. 'De kennis van de gebruiker en kennis van technologie is aanwezig in onze branche. Tegelijkertijd kan nog steeds 15 procent van de Nederlanders niet vanzelfsprekend gebruik maken van de online dienstverlening. DDA wil met dit partnership zich inzetten om dit percentage naar beneden te krijgen.'


Het eerste wapenfeit van het partnership is een invite-only event op dinsdag 30 april, waar inclusiviteit als strategie met een select aantal aanwezigen besproken zal worden.