De toegevoegde waarde van IP-tracking voor het genereren van leads

De toegevoegde waarde van IP-tracking voor het genereren van leads

29-12-2020 (12:04) - Tech

Als bedrijf wil je graag veel bezoekers op je website, omdat dat de kans op klanten en dus op omzet vergroot. Maar websitebezoekers zijn natuurlijk niet per se meteen klanten. Het zijn wel mogelijke leads. IP-tracking kan helpen bij het genereren van deze leads. In dit blog leggen we je uit wat IP-tracking is, maar vooral ook waar het goed voor is en hoe het helpt om leads te genereren.
 

Wat is IP tracking?

Normaal gesproken beschik je alleen over de contactinformatie van websitebezoekers die die gegevens bewust op jouw website achterlaten, bijvoorbeeld door middel van een contactformulier. Met IP-tracking wordt het echter ook mogelijk om gegevens te achterhalen van websitebezoekers die dat niet hebben gedaan. Dit gebeurt op basis van het IP-adres van de bezoeker, en is daarom alleen mogelijk bij zakelijke bezoekers. Je kan met IP-tracking software namelijk achterhalen om welke bedrijf het gaat en wat de contactgegevens daarvan zijn. Dit is openbare, zakelijke informatie. Daarnaast kom je meer te weten over het gedrag van je bezoekers en de bijbehorende customer journey. IP-tracking is dus erg waardevol in de B2B-branche.
 

De toegevoegde waarde van IP-tracking voor het genereren van leads

Vervolgens kan je met deze informatie leads genereren. Dat houdt in dat je door middel van IP-tracking probeert om van je websitebezoekers potentiële klanten te maken. Je weet immers waar en wanneer iemand op je pagina was, welke pagina’s er zijn bezocht en hoe lang het bezoek duurde. Zo heb je meer kennis over de behoeftes en vragen van individuele websitebezoekers. Op basis van die kennis kan je actie ondernemen. Zo kan je een bedrijf een mailtje sturen naar aanleiding van het zoekgedrag op jouw website. Maar je kan je ook met een campagne richten op een mogelijk nieuwe doelgroep.
 
IP-tracking zorgt voor verschillende voordelen in deze stap van het benaderen van een websitebezoeker. Ten eerste weet je namelijk precies welke bedrijven of welke doelgroep je kan gaan benaderen, en ten tweede heb je inzicht in het betreffende gedrag op je website. Zo weet je ook waar je ze over kan benaderen.
 
Deze voordelen zorgen er uiteindelijk voor dat je meer kwalitatieve leads genereert. Je mikt niet met losse flodders op een groot publiek, maar je richt je meer specifiek op de bedrijven waarvan je weet dat ze potentieel interesse hebben.