Edenspiekermann lanceert POST voor digitale transformatie van redacties

Edenspiekermann lanceert POST voor digitale transformatie van redacties

13-06-2019 (09:40) - Tech

Na maanden van research en testen presenteert Edenspiekermann vandaag POST: een chatbot en performance tool die redacties ondersteunt in hun digitale transformatie. Het project is mede dankzij financiering van Google ontwikkeld. 


POST monitort artikelen en adviseert journalisten op basis van livedata over de manier waarop zij de impact, kwaliteit en leesbaarheid van hun artikel kunnen verbeteren. Meerdere gerespecteerde redactionele teams in Europa, waaronder die van Zeit Online en The Economist, werken inmiddels met POST.


hackathon

Het idee van POST ontstond tijdens een interne hackathon waarbij teams van Edenspiekermann werkten aan een gemeenschappelijke uitdaging van diverse opdrachtgevers die optimaal gebruik wilden maken van de data die zij tot hun beschikking hebben.


Na een uitgebreide onderzoeksfase, waarin het bureau samenwerkte met enkele van de meest gerespecteerde redactionele teams in Europa, bouwden zij een gevalideerd prototype van POST. Dit prototype en de eerste bètaresultaten waren voor Google aanleiding om te investeren in het project, waarna POST samen met Google werd doorontwikkeld tot een gevalideerd prototype.


slack

Jonne Kuyt, Edenspiekermann: 'Volgens onze observaties en onderzoeksgegevens delen analyticsteams cijfers en datatrends met redacties, maar vertalen ze hun inzichten zelden in concrete suggesties voor verbeteringen. Met POST wilden we een tool maken die de kloof tussen data-analisten en redacteurs kan dichten. De eerste versie van POST verbindt daarom Google Analytics en Slack, omdat bleek dat dit de meest gebruikte tools bij onze partners waren.'


POST analyseert alle data en zet deze informatie om in concrete tips die via Slack-chatberichten worden verstuurd. Deze tips worden automatisch gegenereerd op basis van vooraf ingestelde KPI’s over zaken als leesbaarheid en de positionering op de homepage. Maar journalisten kunnen ook tips aangereikt krijgen om de indeling en inhoud van een artikel aan te passen.


Naar verwachting zal POST in de komende drie maanden uit de bètafase worden gehaald. Uitgevers die geïnteresseerd zijn, kunnen zich nu al aanmelden om POST dertig dagen gratis uit te proberen.