Europa klaar voor betalen met wearables

22-02-2018 (12:42) - Tech

Bijna een kwart van alle Europeanen verwacht wearables zoals smartwatches, armbanden, sleutelringen of andere draagbare technologie te gebruiken voor contactloze betalingen, blijkt uit cijfers van Mastercard.


Banken door heel Europa werken met Mastercard samen om de nieuwe vormen van contactloos betalen te mogelijk te maken. ABN AMRO is een van de eerste banken die wereldwijde betalingen ondersteunt met een wearable die is gekoppeld aan een betaalrekening. Een eerste groep van 500 gebruikers uit verschillende leeftijdsgroepen gaat in een proefproject ervaren hoe het is om te betalen met een ring, sleutelring, horloge of armband.


Contactloze bestedingen met Mastercard en Maestro namen het afgelopen jaar met 145% toe en het lijkt erop dat  betaalmethoden met wearables daarmee nog meer dichterbij is gekomen. Naast de doorzettende groei ziet Mastercard ook dat obstakels voor contactloos aan het verdwijnen zijn. Vooral de zorgen over fraude nemen af (-24%), waarbij Nederland (-41%), Spanje (-33%) en het Verenigd Koninkrijk (-31%) de grootste daling van fraudezorgen laten zien.

 

verwachtingen

Mastercard blijft samenwerken met retailers om de verwachtingen van wearable betalingen waar te maken. Het aantal Nederlandse winkels dat contactloos betalen accepteert is het afgelopen jaar met 38% gestegen. Mede hierdoor steeg het aantal contactloze betalingen in Nederland vorig jaar met 103%, terwijl het totale bedrag dat we contactloos afrekenden met 158% toenam. Inmiddels vindt Bijna 50% van alle winkelbetalingen in Nederland contactloos plaats.


Arjan Bol
, Country manager the Netherlands bij Mastercard: “Europa loopt wereldwijd voorop met contactloos betalen en het succes van deze betaalwijze heeft geleid tot de vraag naar nog meer betaalgemak. Het vertrouwen van consumenten in contactloos betalen met bankpassen is groter dan ooit en het lijkt erop dat men nu klaar is om een stap verder te gaan. Pilots zoals die nu in Nederland lopen, bieden consumenten steeds meer gemak en vrijheid in de digitale economie.”


“De verwachtingen van de consument zijn helder en de technologie is er. Dat betekent dat de tijd gekomen is om omslachtige betaalmethoden te verruilen voor de snellere en makkelijkere betaalwijze met wearables,” zegt Yvonne Duits, Product Owner Payments bij ABN AMRO. “We willen het de consument graag zo simpel mogelijk maken en iedereen een betaalmethode bieden die aansluit bij zijn of haar wensen."