Google Assistent nu ook voor Nederlandse bedrijven

Google Assistent nu ook voor Nederlandse bedrijven

26-07-2018 (11:14) - Tech

Vanaf vandaag is Google Assistent live in Nederland. Met spraaktechniek kunnen consumenten vragen stellen en bijvoorbeeld boodschappen doen. Het systeem leert van de gebruikers en begrijpt de context door inzet van kunstmatige intelligentie.  


De Google Assistent is oproepbaar op geschikte Android-apparaten door de Home-knop ingedrukt te houden of “Oké Google” te zeggen. Gebruikers kunnen zo snel een appje verzenden, een liedje opzetten, navigatie-instructies ontvangen en het nieuws beluisteren.

 

nederlandse bedrijven

Bij een groot aantal bedrijven in Nederland is Google Assistent vanaf vandaag te gebruiken. Zo kun je bij Jumbo je boodschappen bestellen door je lijstje in te spreken, bij Essent vragen stellen over energieverbruik en KLM biedt een dienst aan waarbij je kunt vragen naar de meest geschikte vlucht. Bij PostNL kun je vragen wanneer je pakketje aankomt, en Buienradar vertelt je of het gaat regenen. 


Naast integratie met internationale diensten zoals Whatsapp, Spotify en Netflix, hebben ook Nederlandse bedrijven als Centraal Beheer, Eneco, Essent, ING, Jumbo, KLM, KRO-NCRV, MediaMarkt, NOS, NPO, Qmusic, Rabobank, Rituals, Transavia en Unilever een Action on Google gemaakt. De Actions zijn aan te roepen door “Praat met <naam>” te zeggen. De meeste Nederlandse Actions on Google zijn meteen bij lancering van de Google Assistent beschikbaar. 


Daarnaast zijn nieuwsbulletins van een groot aantal gerenommeerde Nederlandse nieuwsorganisaties oproepbaar via de Google Assistent. Gebruikers kunnen met een stemopdracht luisteren naar het nieuws van 538 Nieuws, ANP, Blendle, BNR Nieuwsradio, NOS, NU.nl, RTL Nieuws, Omroep Brabant en Omroep Gelderland. De ondersteuning voor nieuwsbulletins in de Google Assistent wordt in de komende dagen ingeschakeld.

 

techniek

Al sinds de jaren 50 is natuurlijke spraakinteractie met computers een uitdagingen in de informatica. Om spraakherkenning van hoge kwaliteit aan te bieden en de Nederlandse taal goed te begrijpen, heeft Google jarenlang geïnvesteerd in kunstmatige intelligentie en Natural Language Processing, twee belangrijke fundamenten van de Google Assistent zijn. Gecombineerd met de informatie uit de zoekmachine van Google, heeft Google Assistent bovendien een grote hoeveelheid kennis en een goed gevoel voor context in gesprekken. Bovendien blijft de Assistent leren van zijn gebruikers, waardoor het systeem continu beter wordt.