Nederlandse gamification-première in de Premier League

10-12-2020 (09:53) - Tech

Nederlandse creatieve tech-startup ‘Wave’ en West Ham United zorgden samen voor een primeur in het Engelse voetbal. Op zaterdag 5 december speelden de West Ham United-fans in de rust van de wedstrijd tegen Manchester United een live, interactieve trivia game met elkaar in het stadion. West Ham United is de eerste club in de Engelse Premier League die deze Nederlandse gaming tool inzet.
 
West Ham United-fans maakten dit weekend voor het eerst kennis met deze nieuwe vorm van in-stadion entertainment. De quiz werd live vanuit het stadion gepresenteerd en uitgezonden op de grote schermen in het Olympisch stadion van Londen. Het publiek speelde mee via de mobiele telefoon.
 
West Ham United, ofwel ‘the Hammers’, is de eerste Engelse club die halftime-game inzet. Diverse Nederlandse clubs, waaronder Ajax, maken al succesvol gebruik van de interactieve trivia game van Wave.
 

Fan experience

Onderdeel van de game is het toevoegen van een selfie, welke vervolgens getoond worden op het grote stadion scherm. Na het beantwoorden van 4 meerkeuzevragen en een benaderingsvraag wordt er direct live in het stadion, op basis van de hoogste score, een winnaar bekend gemaakt. De winnaar van de ‘Hammer It Out Quiz’, zoals de quiz genoemd is, wordt beloond met shirts of andere club-incentives. De quiz is volledig opgemaakt in de huisstijl van West Ham United en fans kunnen scores delen via hun social media-kanalen.
 

Gamification

Wave is een Nederlands creatief tech-bedrijf gespecialiseerd in de ontwikkeling van gamification toepassingen welke de fan experience verrijken. Erik van Mourik (Head of Wave) reageert vol trots: “De Premier League is natuurlijk een van de grootste voetbalcompetities ter wereld. Het is fantastisch om hier onze in stadium-game te kunnen lanceren en zo ook in de Premier League clubs te helpen met het verrijken van de fan experience.”