Online aanbevelingen kloppen vaak niet

30-10-2018 (10:45) - Tech

Drie van de vier online shoppers zien vaak productaanbevelingen die hen niet interesseren, zo blijkt uit een wereldwijd onderzoek van SAP. De resultaten zijn afkomstig van de Consumer Propensity Survey die ingevuld is door ruim wereldwijd ruim 20.000 mensen, waarvan 1.000 Nederlanders.


Mark de Bruijn, VP & Head of Marketing EMEA & MEE bij SAP Customer Experience: “Het is voor merken makkelijker dan ooit om klanten een persoonlijke en unieke shopervaring te bieden. Maar klanten merken hier nog te weinig van. Bedrijven missen vaak de link tussen data over het klantgedrag en de back-end supply chain. Wanneer bedrijven dit op orde krijgen en daadwerkelijk een 360-graden profiel van klanten hebben, kunnen ze gericht producten aanbevelen en hiermee een goede online ervaring bieden." 

 

kosten

Op de vraag of aanbevelingen voor consumenten relevant zijn wordt maar door een kwart (25%) beantwoord met ‘bijna altijd’ of ‘de helft van de tijd’. In Nederland is dit percentage nog lager met maar twaalf procent. Bijna de helft van de Nederlanders (44%) vindt de aanbevelingen zelfs zelden of nooit interessant. 


Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat de Nederlandse consument niet alleen zuinig met geld omgaat, maar dat onverwachte kosten de online ervaring voor shoppers wereldwijd aantasten. 55 procent van de ondervraagden gaf aan dat ze een aankoop vaker doorzetten als ze korting krijgen. Daartegenover staat dat 52 procent van de wereldwijde online shoppers hun winkelwagen verlaten als de verzendkosten te hoog uitvallen. Voor 55 procent van de Nederlanders is dit een reden om een aankoop niet door te zetten.