Opening eerste TikTok experience van Nederland

Opening eerste TikTok experience van Nederland

02-06-2021 (11:05) - Tech

Afgelopen jaar kwam TikTok met een groei van een miljoen nieuwe Nederlandse gebruikers tussen de dertien en 34 jaar oud als grote winnaar uit de strijd: Facebook en Instagram move over. De eerste TikTok experience van Nederland kan dus niet uitblijven. Op 5 juni is het zo ver: na het succes van de Instagram experience in Amsterdam, opent Youseum’s tweede vestiging waar alles draait om TikTok.
 

Online meets offline

Bij Youseum stap je via een telefoon als doorgang jouw wereld van TikTok in. Een uur lang ontsnap je aan de realiteit, boost je jouw creativiteit, voltooi je challenges en loop je ook nog eens de deur uit met video’s en foto’s om je social accounts te pimpen. Daarbij ben je samen met je vrienden of familie gekoppeld aan je eigen Youseum Hero: de gids die van je bezoek een beleving maakt. Samen tour je via verrassende en soms zelfs verborgen doorgangen door 16 verschillende ruimtes voorzien van maar liefst 25 installaties die je unieke TikTok video’s en foto’s gaan opleveren. 
 

Vibehouse

De meest bijzondere ruimte vind je middenin de experience: het Vibehouse. Het beste te omschrijven als een woonhuis met maar vier verschillende areas. Dit is waar bekende Nederlandse TikTok’ers samenkomen om de meest toffe content voor hun social accounts te maken. Ze zijn hier regelmatig te vinden tijdens de reguliere openingstijden om dit samen met bezoekers te doen. Tips & tricks krijgen van bijvoorbeeld Glen Fontein, Lorenzo Dinatelle of Thomas Messina. Maar ook meet & greets, of sleep-overs. Co-founder Koen Derks is het meest trots is op deze ruimte: “Maximale creativiteit en spanning. Zo kan ik het Vibehouse het beste omschrijven. Het concept waar grote TikTok’ers samen komen voor content creatie – of zelfs samenwonen –, komt oorspronkelijk uit Los Angeles en Youseum brengt dit als eerste naar Europa”.
 

All about you: met een knipoog

Youseum brengt ook een serieuze noot. Tussen alle fun en video’s door zitten hidden messages. “Social media gaat over meer dan alleen een selfie. Bij Youseum belichten we de mooie en de mindere kanten van social media”, vertelt co-founder Joep Heusschen. Zo is er aandacht voor maatschappelijke issues. Een voorbeeld hiervan is de ruimte waar je wordt omringd door spiegels, projecties én geluiden van echte bomen die door Talking Trees zijn gemixt in tracks. En daar is niet zomaar voor gekozen. Op een playful manier word je aan het denken gezet over duurzaamheid en het onnodig kappen van bomen, én kun je direct ook zelf je bijdragen
 
Youseum opent namelijk middenin de grootste retail, leisure en entertainment hub van Nederland: Westfield Mall of The Netherlands in Leidschendam. Met 280 restaurants, winkels en recreatiegelegenheden zoals een bioscoop, kun je van je bezoek aan Youseum’s TikTok museum een volledig dagje uit maken. Ouders kunnen hun kinderen dan ook gerust bij Youseum afzetten, en in de tussentijd zelf gaan shoppen.