Patta en RONIN Amsterdam gaan strijd aan met 'sneakerbots'

Patta en RONIN Amsterdam gaan strijd aan met 'sneakerbots'

28-05-2019 (12:14) - Tech

Onlangs lanceerde Patta een nieuwe webshop. RONIN Amsterdam tekende niet alleen voor het design, maar bracht ook een nieuwe e-commerce oplossing in stelling. Hiermee wordt de strijd aangebonden tegen de 'sneakerbots' – geautomatiseerde bestelscripts om special edition schoenen te scoren.


Sneakerliefhebbers kijken er vaak reikhalzend naar uit: de 'drop' van een nieuw, limited edition model om aan hun collectie toe te voegen. Met hun vinger of cursor zweven ze boven de bestelknop tot ze toe kunnen slaan, maar daarbij worden ze steeds vaker afgetroefd door 'sneakerbots' – scripts die automatisch in 0,2 seconden een bestelling plaatsen en betalen.


Behalve dat sneakerbots het voor ‘gewone’ fans onmogelijk maken om bijzondere sneakers te kopen, zorgen ze ook nog eens voor duizenden extra acties op de webshop. RONIN Amsterdam ging daarom op zoek naar een nieuwe e-commerce oplossing. Hiervoor werd samen met digital production agency Robot Kittens de webshop vanaf de grond opnieuw opgebouwd, zodat het de bots en de traffic beter aankan.


belangrijke drop

'We hadden een harde deadline van 18 mei, vanwege een belangrijke drop',  vertelt Toby Mok (co-founder RONIN Amsterdam). 'Op die dag kwam de langverwachte Patta x Nike Air Jordan VII ‘collab’ beschikbaar. Dit betekende dat we in 2 maanden klaar moesten zijn en dat onze aanpak voor de nieuwe webshop zich meteen moest bewijzen.'


De deadline is gehaald: de eerste aanvallen zijn afgeslagen. 'We zijn nu bezig om Patta’s webshop visueel, functioneel en technisch verder te optimaliseren', geeft Mok aan. 'Want bij de volgende drop krijgen we weer te maken met een nieuwe generatie, verder geëvolueerde bots. Je kunt ze vergelijken met de Decepticons van de Transformers. Ze kunnen makkelijk veranderen en worden steeds gehaaider in de manier waarop ze de strijd aangaan.'


nike

Om de exclusieve ‘collab’ sneakers weer bij de echte fans te krijgen, was er achter de schermen ook een bijzondere collab nodig. Nike: 'Het resultaat is waanzinnig en de samenwerking was zeer flexibel, ondanks de moeilijkheid en betrokkenheid van zoveel verschillende partijen.'”