RAI zet artificial intelligence in voor betere bezoekerservaring

28-06-2018 (11:49) - Tech

RAI Amsterdam gaat een AI-gestuurde recommender inzetten voor haar evenementen. De zelflerende technologie is ontwikkeld in samenwerking met ORTEC, dienstverlener op het gebied van optimalisatietechnologie, data science en artificial intelligence, en wordt vandaag gepresenteerd op de AI Expo Europe 2018 in Amsterdam.


Bret Baas, CIO van RAI: “Hoe beter wij onze bezoekers begrijpen, hoe beter wij in staat zijn inspirerende ontmoetingen te faciliteren met relevante exposanten. Bij het testen van de recommender van ORTEC op een aantal beurzen zagen we direct dat de kans en kwaliteit van deze ontmoetingen aanzienlijk verbeterden. We zijn begonnen met het sturen van persoonlijke aanbevelingen aan bezoekers voorafgaand aan hun beursbezoek en bouwen dit nu uit naar de oriëntatiefase, de reisvoorbereiding en de nazorgfase. Zo kunnen we bezoekers langs de hele visitor journey helpen meer waarde uit onze evenementen te halen.”

 

menselijk

Pieter Bons, data scientist bij ORTEC, legt uit wat de kracht is van het systeem, waarvoor AI-technieken als machine learning, data mining en user modeling worden ingezet. “Recommenders zijn vooral zo interessant omdat ze iets menselijks in zich hebben. Met een unieke combinatie van algoritmes zijn we in staat om de kennis over gebruikers te mobiliseren en de balans te vinden tussen interesse, inspiratie en verleiding." 

 

aanbevelingen

Recommenders, die op basis van persoonlijke interesses en andere data content of producten aanbevelen, zijn vooral bekend van online partijen als Spotify en Netflix. Nu is ook de evenementenindustrie aan de beurt. Het belangrijkste doel van de RAI als beurs- en congresorganisatie is om bezoekers en exposanten samen te brengen. Met de door data scientists van ORTEC ontwikkelde recommender versterkt RAI nu dan ook zijn positie als matchmaker.