Retailers klantgerichter met data science

03-07-2018 (12:58) - Tech

Het centraal stellen van de klant is vanzelfsprekend belangrijk,  maar met nieuwe technologie kunnen er nu flinke stappen worden gezet die leiden tot toegevoegde waarde voor consument en voor de retailer. Want data science stelt retailers in staat een volledig klantbeeld te realiseren. Dat concludeert Building Blocks, specialist op het gebied van data science en machine learning oplossingen.


In het onderzoek, gepubliceerd in een whitepaper, wijst Building Blocks op het belang van de integratie van bestaande datasilo’s bij retailers. Dat maakt de weg vrij om afzonderlijke afdelingen met elkaar te verbinden en klantinformatie die gedurende de gehele customer journey en over verschillende touchpoints is verzameld, te integreren. Daardoor komt er meer data beschikbaar waardoor consumentenbehoeften en gedrag beter voorspeld kunnen worden. 

 

inzichten

Door de integratie van de beschikbare data science oplossingen onderbouwen retailers belangrijke bedrijfsprocessen met waardevolle inzichten die bijdragen aan zowel de customer lifetime value als het uiteindelijke bedrijfsresultaat. 


Alexander van Eerden
, CEO bij Building Blocks: “Om onderscheidend te blijven en aan de hoge verwachtingen van de moderne consument te voldoen, moet de retailer weer terug naar de situatie van de winkelier op de hoek van vroeger, die zijn klanten door en door kende. Maar dan wel zo dat het schaalbaar is en de retailer deze klant via meerdere kanalen kan bedienen, zowel offline als online."  


“Data science levert zeer belangrijke bouwstenen voor deze klantgerichte aanpak' vervolgt Alexander: Aanbiedingen worden steeds relevanter voor de klant en door een strategische omnichannel-benadering bereikt de retailer zijn klant via het juiste touchpoint op het juist moment. Of dit nou de marketingafdeling betreft of de klantenservice, de klant interacteert met één bedrijf en verwacht dan ook een consistente ervaring over alle touchpoints."