Wat vond Nederland dit jaar van Black Friday?

26-11-2018 (10:48) - Tech

Uit onderzoek onder de bezoekers van Black-Friday-Nederland.nl blijkt dat ruim 30% gek wordt van het fenomeen Black Friday. Afgezet tegen hoeveel er gekocht werd in het weekend, valt het mogelijk toch mee hoeveel 'last' we er echt van hebben ondervonden.


Het is de afgelopen dagen niet mogelijk geweest om radio te luisteren of tv te kijken zonder er iets over Black Friday over te horen. 35% voelt zich genept en vindt de deals niet de moeite waard, maar een ruime meerderheid koopt er wel rustig op los tijdens dit kortingsweekend.

 

voorkeur: online shoppen

Als we gaan shoppen dan doen we dat het liefst online. Veertig procent doet alleen online inkopen met Black Friday. Terwijl slechts vier procent ervoor naar de winkel gaat in het centrum. Een logisch gevolg nu diverse steden steeds groter uitpakken in het Black Friday weekend en op de vrijdagavond tot laat open zijn. Dit leidde bijvoorbeeld in Rotterdam tot grote drukte in de binnenstad afgelopen weekend. Tien procent shopt in de winkel én online. 
 

weinig onderzoek vooraf

Ruim twintig procent geeft aan dat ze de deals absoluut de moeite waard vinden en is dus erg blij met de kortingen die er geboden worden. Dertig procent geeft aan dat ze de deals wel de moeite waard vinden, maar er wel iets meer van hadden verwacht dit jaar. Er zijn van tevoren weinig mensen die onderzoek doen zodat ze op de dag zelf ook kunnen inschatten of de deal een goede deal is. Zestien procent geeft aan van tevoren onderzoek te doen naar de goedkoopste prijs voor Black Friday en zoekt dan tijdens Black Friday naar nog meer korting. Eén op de tien koopt gewoon op Black Friday bij de eerste en de beste winkel die korting geeft. De meeste consumenten doen geen onderzoek en laten zich dus mogelijk verleiden op de dag zelf door de winkel die de beste korting lijkt te hebben. 
 

verwachtingen 2019

“Black Friday 2018 zit er natuurlijk net pas op. We verwachten dat er in 2019 nog meer webshops, winkels en merken mee gaan doen met hogere kortingen dan dit jaar. De ‘fake’ kortingen zullen steeds meer verdwijnen omdat de consument daar steeds scherper op wordt. Merken moeten dus echt met goede aanbiedingen komen om de consument te overtuigen. Black Friday zal volgend jaar nog meer een Black Week worden. Er waren dit jaar meer winkels die eerder in de week al startten met acties. Deze trend zal vogens het team van Black-Friday-Nederland verder doorzetten. "Maar eerst is er deze week nog Cyber Monday waar de consument zijn slag kan slaan: in sommige gevallen met nog net wat meer korting dan tijdens Black Friday”, aldus het team van Black-Friday-Nederland.