Watch this: #WebSummit snacks day 2

Watch this: #WebSummit snacks day 2

07-11-2019 (10:00) - Tech

De mannen van TDE checkten vandaag opnieuw in op de WebSummit, dé techbeurs met liefst 70.000 bezoekers. In het programma veel aandacht voor content, marketing, e-commerce en social media. De tribunes van Centre Stage puilden uit wanneer namen als Tony Blair, Akon en Werner Vogels (CTO Amazon) zich melden. Het zijn echter niet de grote publiekstrekkers die de inspiratie bieden vandaag.
 

Dan nu aandacht voor een fenomeen dat al bestaat sinds de allereerste websites: GIF-jes (herinneren we ons de geanimeerde @’s & dansende bananen nog?). Ze hebben alle ontwikkelingen overleefd en Alex Chung, founder van GIPHY, weet waarom; ‘people want to express themselves’. Check je tijdlijnen op Chelsea-Ajax en zie daar het bewijs van dit inzicht. En GIPHY heeft het groots aangepakt. We hebben zitten turven en het woord ‘largest’ viel wel tien keer. We are the largest media company, we have the largest databases of animated text, GIPHY is the largest distribution network (alle grote social platformen zijn connected met GIPHY, een unieke positie) and the largest sticker company. En ga zo maar door. Chung presenteert met gif.


Advertising

 Heb je op Google wel eens op happy of bijvoorbeeld love gezocht? Precies. Op GIPHY doen miljoenen mensen dat wel en vanwege de direct licenses met vrijwel alle grote (ja, nog eentje in de categorie largest) merken en mediabedrijven levert die search heel veel GIF-jes op. Een gewetensvraag echter; wat zien mensen als ze op jouw merk- of bedrijfsnaam zoeken? Zelfs met TDE scoorden we al 12 miljoen views. Wát een potentie en bereik biedt dit platform. En met GIPHY Avatars, GIPHY AR&V, GIPHY Arcade (je eigen avatar in een game) en GIPHY gifmoji ‘coming up’ gaat de opmars van GIPHY nog wel even door. Hoe GIPHY haar geld verdient? Op die veruit meest gestelde vraag luidt Chung’s antwoord; advertising. Wij zijn benieuwd welke techgigant GIPHY in gaat lijven.
 

Marketing in het volgende decennium

Voor een Tech conferentie is er best veel plek voor marketing en brachten we lang door bij dat podium. Binnen de vele open deuren en oneliners vonden we toch een rode lijn als het gaat om trends in marketing die hand in hand gaan met technologie en innovatie. Eerst even wat quotes, daarna duiding:
 

Top quotes

“History doesn’t repeat itself, but it often rhymes.” - Brad Smith (President Microsoft)
“Adblocking is like stealing books in a bookshop. You do get the content, but don’t pay for it.“ - Yaron Galai (Outbrain)
“Advertising is not going away.“ - Brendan Eich (CEO Brave)
“How do you know if your why is true?” - Frank Cooper (BlackRock)
 

Top inzichten

“Serve public interest first. Profit will follow.” - Brad Smith (President Microsoft)
“Social media is about macro reach and micro impact.” - Dima Khatib (AJ+)
“We will probably do tv, because it’s incredibly powerful.“ - Josh Luber (StockX)
“We need to help solve the worlds’ problems. Give AI guidance to do good.” - Brad Smith (President Microsoft)
 

People before profit

Grappig genoeg is er op een innovatief tech-congres ruimte voor uitspraken als “we gaan waarschijnlijk op TV, want het is zó’n krachtig middel”. Tegelijk zien de tech-leiders enorme potentie voor innovatie en in het richting geven aan oplossingen om de wereld beter te maken. People before profit. En het inzetten van de enorme power die in AI & deep-learning schuilt. Als zelfs Microsoft hier mee begint, volgt de rest van de wereld vanzelf.
Daarnaast zie je terugkomen dat het niet meer allemaal goedkoop, graaien en zoveel mogelijk moet zijn. De quote over het stelen van boeken geeft aan dat waarde voor content bestaat. Tegelijkertijd zie je dat bedrijven eisen van hun mensen dat ze bijdragen aan iets dat groter is dan zichzelf. Dit geeft ook een boost in eigenwaarde aan je mensen. En het is ook niet iets dat je top-down oplegt, maar dat je samen ontdekt en integreert.

Het lijkt erop dat het volgende decennium daadwerkelijk in het teken staat van people en planet onder leiding van een sterke why en een invulling vanuit innovatie met AI & deep-learning voorop. Morgen dag 3, waar ook onze eigen Smart Medal is geselecteerd als BETA Startup het podium pakt. 
 
 

The end game: Making purpose real from Web Summit on Vimeo.

Changes are afoot The death of traditional retail from Web Summit on Vimeo.

Behind the paywall: Making money in media from Web Summit on Vimeo.