Beyond Outdoor versterkt positie in ‘Digital Out of Home’ met financiële injectie van 1,3 miljoen

08-08-2018 (09:45) - Toeleveranciers

Beyond Outdoor, een Nederlandse startup in 'digital out of home', ofwel, digitale buitenreclame, heeft € 1,3 miljoen opgehaald voor de realisatie van twee digitale reclamemasten op twee A-locaties bij de drukste verkeersaders in Nederland. € 900.000 haalde founder Danny Tournier op middels een crowdfundcampagne via het platform van Collin Crowdfund. De resterende € 400.000 werd geïnvesteerd door de aandeelhouders zelf.


De financiële injectie volgt op twee eerdere tranches van in totaal € 3,5 miljoen. Met deze laatste ronde verstevigt het bedrijf zijn positie als aanvoerder van de digitale revolutie in ‘Digital Out of Home’.


Innovatie en realtime data

Opgericht in 2015, is Beyond Outdoor in minder dan drie jaar tijd uitgegroeid tot voorloper in de nichemarkt van digitale buitenreclame, ofwel ‘Digital Out of Home’. Dit jaar groeit het bedrijf naar 15 digitale reclamemasten langs snelwegen op A-locaties in Nederland. Beyond Outdoor onderscheidt zich nationaal en internationaal door innovatie op het gebied van realtime data. Als enige in de markt maakt het bedrijf voor al zijn masten gebruik van realtime data, bijvoorbeeld over het aantal en het type voertuigen dat passeert. Met behulp van mobiele data kan bovendien – volledig anoniem en geaggregeerd - de herkomst en bestemming van passanten worden gevolgd. In de nabije toekomst wordt het ook mogelijk om op basis van visuele kenmerken van auto’s, het type én merk vast te stellen. Maar ook heel specifieke weersomstandigheden kunnen een variabele vormen op basis waarvan een adverteerder inkoopt bij Beyond Outdoor. Danny Tournier: “Realtime data vormen de basis voor de toekomst van Digital Out of Home. Hoe meer informatie ter plekke wordt ontsloten, hoe meer maatwerk we kunnen leveren.”


‘Markt verder brengen’

Founder Danny Tournier is vastbesloten om de nichemarkt van ‘outdoor adverteren’ verder te brengen: “Wij willen outdoor adverteren voor zoveel mogelijk partijen interessant maken. Dankzij de digitalisering zijn de mogelijkheden ongekend. Daarnaast hebben we het palet aan inkoopmogelijkheden dusdanig verbreed, dat we ook kleinere adverteerders aan ons weten te binden. Alleen zo wordt Digital Out of Home een vanzelfsprekend en significant onderdeel van campagnes.”

 

Bijna € 5 miljoen geïnvesteerd

In de afgelopen drie jaar werd in totaal al bijna € 5 miljoen geïnvesteerd in Beyond Outdoor. Medio 2015 haalde Beyond Outdoor zijn eerste financiering ten bedrage van € 1,5 miljoen op bij Rabobank en bij investeerders voor de ontwikkeling van de eerste drie locaties. Een jaar later werd nog eens € 2 miljoen opgehaald bij de bank en investeerders, ten behoeve van nieuwe locaties en de benodigde liquiditeit. Nu, in 2018 haalt Beyond Outdoor voor de financiering van twee nieuwe reclamemasten en de benodigde hard- en software opnieuw ruim € 1,3 miljoen op. Naast een extra investering van aandeelhouders ten bedrage van
€ 417.000 haalde Tournier € 900.000 op via het platform van Collin Crowdfund. In twintig dagen staken 529 investeerders gemiddeld € 1.701,- in de onderneming. In ruil voor de vijfjarige lening ontvangen zij een vaste jaarlijkse rente van 8%.