Consument bezorgd over veiligheidsmaatregelen bij online shoppen

13-02-2017 (10:08) - Toeleveranciers

Uit onderzoek van MarkMonitor blijkt dat vier op de vijf consumenten bang is om online onbewust namaakproducten te kopen. Daarnaast geeft 78 procent van de respondenten aan dat, ondanks de groeiende populariteit van online shoppen, zij zich zorgen maken over de beveiliging.


42 procent is bezorgd over de veiligheid van hun persoonlijke en financiële gegevens bij online betalingen.In 2015 bleek uit vergelijkbaar onderzoek van MarkMonitor nog dat 64 procent van de respondenten zich hier zorgen over maakt. 


Mark Frost
, CEO van MarkMonitor, een onderdeel van Clarivate Analytics, over het onderzoek: 'Ondanks dat e-commerce populairder is dan ooit, vinden klanten dat de meeste bedrijven niet genoeg doen om hen veilig te stellen en de zorgen die zij hebben te verlichten. Uit het onderzoek blijkt zelfs dat 85 procent van de consumenten van mening is dat merken meer zouden moeten doen om hen te beschermen, in het bijzonder bij de aankoop van namaakproducten.'


Het onderzoek is in november 2016 uitgevoerd in opdracht van MarkMonitor door marktonderzoeksbureau Opinium. In totaal deden er 3.432 respondenten mee uit negen landen: het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Zweden en Nederland.

Het volledige rapport is hier te lezen.