NOM Folder Monitor: ruim helft Nederlanders zou folder missen

28-06-2018 (11:28) - Toeleveranciers

52% van de Nederlanders zou de papieren folder missen als ze niet meer zou verschijnen. En 14% staat hier neutraal tegenover. Deze percentages blijven al 5 jaar op rij ongeveer gelijk. Dit blijkt uit de NOM Folder Monitor 2018, uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK, in opdracht van DDMA Businessgroep Verspreidingen, onder auspiciën van het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM).


"Dit is een belangrijk signaal. Nederlanders houden van de papieren folder. En wil je die niet ontvangen dan plak je een NEE-sticker. Een goed werkend systeem dat al sinds 1992  bestaat", aldus Eelco Lulofs, Voorzitter DDMA Businessgroep Verspreidingen. Overigens stijgt het aantal NEE-sticker plakkers nauwelijks.  Zo'n 3,2 miljoen Nederlanders (23%) krijgen géén papieren folders in de brievenbus tegenover 10,6 miljoen (77%) die ze wél ontvangt.


Oer-Hollands

Hollandser kan niet: 77% van de lezers van papieren folders leest deze vooral om op de hoogte te zijn van aanbiedingen. Andere redenen zijn voor de ontspanning/leuk om te lezen (44%) en het opdoen van inspiratie (35%).  1 op de 3 mensen leest een digitale folder; dat zijn 4,6 miljoen Nederlanders. 24% van de Nederlanders bezoekt een verzamelwebsite. Dit percentage stijgt licht. Het aantal app-gebruikers neemt niet toe en blijft met 2,3 miljoen Nederlanders (17%) gelijk. De digitale folderlezers zijn vaker vrouw en zijn vaker verantwoordelijk binnen een huishouden voor de boodschappen. Online kun je op zondag al de aanbiedingen bekijken en dat geldt ook voor de folders die niet in het folderpakket zitten. De papieren folder wordt vooral in het weekend en op maandag gelezen.


Loterijen en attractieparken

Directeur Irena Petric van NOM: "De resultaten van de NOM Folder Monitor zijn in de afgelopen 5 jaar bijzonder stabiel gebleken. Elk jaar worden er ook nieuwe vragen toegevoegd aan het onderzoek; dit jaar zijn dat vragen over folders van niet-retailers.”  Uit de resultaten blijkt dat 1/3 van de consumenten graag folders van (A)-merken bekijkt. Er verschijnt een nieuw type folder in het pakket naast de alom bekende folders van supermarktketens en andere winkelformules. Je moet dan denken aan loterijen, attractieparken en ook fabrikanten die nieuwe producten via de folder introduceren.


NOM Folder Monitor 2018

Het onderzoek werd uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK. De resultaten van de NOM Folder Monitor zijn representatief voor de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder met toegang tot internet, folderlezers én niet-folderlezers. 6.647 respondenten hebben de vragenlijst dit jaar ingevuld.


Over Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM)

Stichting NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia) is een samenwerking van publishers / media-exploitanten, adverteerders en media-adviesbureaus en is verantwoordelijk voor het leveren van bereikscijfers voor nieuwsmedia, magazines en HAH-kranten in Nederland. Tegenwoordig is de doelstelling verbreed naar het in kaart brengen van het totaal lezen (het bereik) van mediamerken, ongeacht het platform waarop content wordt verspreid. Deze gegevens worden primair gebruikt voor mediaplanning van communicatiecampagnes.