Pride Amsterdam minst kwalitatieve event van Nederland

Pride Amsterdam minst kwalitatieve event van Nederland

04-07-2018 (11:51) - Toeleveranciers

Door een nieuwe naam is de mening over de Gay Pride milder geworden. Na de naamswijziging in Pride Amsterdam is de bekendheid weliswaar flink gedaald, maar heeft men meer sympathie voor het lhbt-festival. Wel vindt het Nederlandse publiek Pride Amsterdam nog steeds het meest gewaagde én minst kwalitatieve evenement van Nederland.


Dit is een van de opvallende conclusies uit het Evenementen Merkenonderzoek 2018 van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Uit het onderzoek blijkt ook dat Amsterdam zich met meer topevenementen heeft versterkt als belangrijkste evenementenstad. De Nijmeegse wandelvierdaagse wordt echter gezien als hét hoogtepunt van het evenementenseizoen.


Anders dan bij Prides elders in de wereld, is die in Amsterdam vanaf het begin puur als feest bedoeld om de vrijheid en diversiteit te vieren, en niet als demonstratie of protest. Het evenement heette van 1996 tot 2006 om die reden ‘Amsterdam Pride’, al sprak men in de volksmond al gauw van de ‘Gay Pride’. In 2017 heeft de organisatie de naam ‘Amsterdam Gay Pride’ weer gewijzigd in ‘Pride Amsterdam’ omdat de term ‘gay’ geen recht doet aan de diversiteit van de deelnemers. Merkadviseur Hendrik Beerda over de effecten van de recente naamswijziging: ‘Naamswijzigingen zorgen steevast voor verwarring en een lagere bekendheid van een merk. Dus dat de bekendheid van Pride Amsterdam is gedaald is logisch. Wat wél opvalt, is dat de bevolking door de naamswijziging meer sympathie voor het festival heeft gekregen. Onder de oude naam had de Gay Pride het imago van een ruig mannenfeest. Het evenement heeft nu een warmer en zelfverzekerder imago.’   


Vierdaagse Nijmegen is favoriete evenement

‘Voor de gemiddelde Nederlander is de Vierdaagse Nijmegen het meest ideale evenement. Het jaarlijkse wandelevenement is bij alle generaties populair. En ondanks dat het al sinds 1909 bestaat, heeft het ook de hoogste groeiverwachting. Ouderen zien het vooral als een zware prestatietocht in een gemoedelijke sfeer. Jongeren denken bij de Vierdaagse met name aan het feest eromheen. Maar iedereen is het erover eens dat dit het gezelligste evenement met de prettigste bezoekers is’, verklaart merkadviseur Hendrik Beerda de onderzoeksgegevens. De gelijktijdige Vierdaagsefeesten staan in de lijst van populairste evenementen op plaats vier.

 

Top-10 van populairste Nederlandse evenementen

Vierdaagse Nijmegen

Pinkpop

SAIL Amsterdam

Vierdaagsefeesten Nijmegen

North Sea Jazz Festival

Huishoudbeurs

Lowlands

Bevrijdingsfestival

Vakantiebeurs

TT Assen

Ranglijst op basis van merkkracht (= gemiddelde van geholpen naamsbekendheid, merkwaardering en merkbinding). Bron: Evenementen Merkenonderzoek 2018 

Populariteit Huishoudbeurs staat sterk onder druk

Ondanks dat de Huishoudbeurs nog steeds de populairste consumentenbeurs van Nederland is, staat de positie flink onder druk. In de afgelopen jaren daalde het bezoekersaantal met tienduizenden. ‘De daling in merkkracht sinds 2016 is het voorteken van verdere bezoekersdaling, als er geen ingrijpende maatregelen worden genomen’, aldus merkadviseur Beerda. ‘Ondanks de vergrijzing en een stabiel bezoekersaantal moet de 50PlusBeurs ook uitkijken. De reputatie van de grootste seniorenevenement ter wereld staat onder druk bij de doelgroep. Net als bij de Huishoudbeurs is het tijd voor vernieuwing.’

 
Alle consumentenbeurzen met een nationale reputatie in 2018 (+ positie in 2016)

(1) Huishoudbeurs

(2) Vakantiebeurs

(-) AutoRAI

(3) Libelle Zomerweek

(-) HISWA

(5) Negenmaandenbeurs

(7) Margriet Winter Fair

(6) 50PlusBeurs

(-) Deventer Boekenmarkt*

(8) Kampeer & Caravan Jaarbeurs

(9) KreaDoe

(10) vt wonen&design beurs

(-) MOTORbeurs Utrecht 

Ranglijst op basis van merkkracht (= gemiddelde van geholpen naamsbekendheid, merkwaardering en merkbinding). Bron: Evenementen Merkenonderzoek 2016 en 2018. *Deventer Boekenmarkt is in 2016 gemeten als stadsfestijn. 


Onderzoek onder 1.600 respondenten

Voor het onderzoek zijn 1.600 respondenten in twee fasen ondervraagd. Eerst is de spontane bekendheid van de duizenden Nederlandse evenementen onderzocht. Daarna is voor de 50 spontaan bekendste evenementen in detail navraag gedaan naar de merkkracht en het imago.  Elk merk is op 40 factoren onderzocht: spontane bekendheid, merkkracht (= geholpen naamsbekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (17 factoren), bezoekintentie, bezoek en groeiverwachting.