Wat zijn de retailtrends in 2019?

Wat zijn de retailtrends in 2019?

11-12-2018 (11:59) - Toeleveranciers

In de retail volgen technologische ontwikkelingen zich in een razendsnel tempo op. Sommige retailers wachten daarom liever even af, dan dat ze misschien de revolutie van morgen mislopen. Cognizant zette voor hen ter voorbereiding alvast wat trends op een rij die waarschijnlijk een rol gaan spelen in 2019. 


Hoe combineren we de echte wereld met de virtuele? Dat is volgens Cognizant een van de essentiële vragen die we in 2019 beantwoord moeten krijgen. De verwachting is dan ook dat online en offline steeds meer in elkaar opgaan of kriskras door elkaar heen gaan lopen.
Momenteel staat een webwinkel bijvoorbeeld vaak nog los van de fysieke winkel. Maar dat het ook anders kan bewees Amazon al: de retailer opende een winkel in New York met alleen maar producten die online het best verkocht worden. Cognizant verwacht dat anderen dit voorbeeld gaan volgen. 


Doordat de fysieke winkel steeds slimmer wordt, verbetert bovendien de persoonlijke ervaring. Op de achtergrond worden er steeds meerdere apparaten op één IoT-platform ingezet, al heeft de consument dat soms niet eens door. Winkelen moet op die manier een interactieve ervaring worden, dankzij de inzet van technieken als 3D-printers.  
 

AI en AR

Een andere techniek die terrein wint, is AI. Hierdoor wordt bijvoorbeeld het zoeken naar producten via beelden geoptimaliseerd. Daarnaast raakt AI-gestuurde voice search steeds geavanceerder. Consumenten kunnen daarbij zelfs persoonlijke aanbevelingen ontvangen. 
Bovendien maakt augmented reality (AR) een opmars. Daarbij haalt AR naar verwachting zelfs virtual reality (VR) in. Voor een realistischere ervaring worden onder meer dubbele camera's en 3D-sensoren ingezet. 


'Hoe verleidelijk alle nieuwe slimme en snelle ontwikkelingen ook zijn; als retailer is het niet verstandig om op elke hype mee te liften', zegt Scott Clarke, Chief Digital Officer, Retail, Consumer Goods, Travel en Hospitality bij Cognizant. 'Wanneer je je als retailer een weg baant door het huidige digitale oerwoud, onthoud dan dat het er uiteindelijk om draait de beschikbare technologie op een zo menselijk mogelijke manier in te zetten. Als je daarmee ook nog eens een brug tussen de fysieke en digitale wereld slaat, dan ben je op de goede weg.'