Zo gaan Nederlanders om met e-mail & social

16-10-2018 (08:00) - Toeleveranciers

Spotler, ontwikkelaar en leverancier van e-mail marketing software, lanceert vandaag de zesde editie van het Nationaal E-mail Onderzoek. Het onderzoek presenteert een compleet beeld van hoe de Nederlander in 2018 omgaat met het online communicatie­kanaal e-mail.


En dat niet alleen: het is het enige onderzoek dat e-mail afzet tegen alle bekende social media kanalen. In deze publicatie heeft Spotler de uitkomst van het onderzoek aan drie marketing­professionals voorgelegd, waaronder e-mail marketing specialist Jordie van Rijn.


Interessante bevindingen

In het Nationaal E-mail Onderzoek staan 24 conclusies over het gebruik van e-mail en social media zoals WhatsApp, Instagram, Facebook, Snapchat en sms in Nederland. Een aantal interessante resultaten:

94% van de Nederlanders is ingeschreven op e-mail nieuwsbrieven

Smartphone is overduidelijk het meest gebruikte device om e-mails op te lezen

72% van de Nederlanders schaft wel eens iets aan via een e-mail nieuwsbrief

Transactiemails en verjaardags­mails zijn populair onder de Nederlanders

Nederlanders vanaf 55 jaar starten hun digitale dag bij voorkeur met e-mail; de rest met WhatsApp


Interview met deskundigen

Het Nationaal E-mail Onderzoek 2018 is uitgevoerd onder 2.055 Nederlanders. De uitkomst van het onderzoek is voorgelegd aan drie deskundigen in de vorm van diepte-interviews. De interviews met Peter van Rijcken - marketing­docent aan de Hogeschool Leiden, e-mail expert Jordie van Rijn en Richard van Weli - senior editor e-commerce bij Thuiswinkel.org, vormen een toevoeging aan het onderzoek. Het levert een beeld op van het kanaal e-mail als onderdeel van ons sociaal verkeer, als aanjager van ons online koopgedrag en als waardegestuurd kanaal voor de online marketing. Het onderzoek is uitgevoerd door Spotler in samenwerking met CG Selecties.