Young People in Advertising: Ted Hoogkamer

Young People in Advertising: Ted Hoogkamer

06-04-2021 (15:48) - Young People in Advertising

Jonge mensen in het vak - wie zijn het, wat houdt ze bezig? En vooral: wat inspireert hen? FONK spreekt de jonkies van deze tijd in Young People in Advertising. Deze week: Ted Hoogkamer, Senior Associate Consumer Marketing & Brand PR bij Weber Shandwick over rookworst shirts en oprechte communicatie.
 
Wat inspireert jou en waarom?
De serie Pose, dat is één van mijn favoriete series en speelt zich af in de ballroom scene van NYC in de jaren ’80 en ‘90 – een hele belangrijke en baanbrekende scene voor de LGBTQI+-gemeenschap. De serie doet die representatie echt eer aan door hun diverse en inclusieve cast, met daarin onder andere het grootste aantal transgender vrouwen ooit. De show inspireert mij niet alleen in het dagelijks leven, maar ik zie ook zeker raakvlakken met de communicatiebranche. Communicatie en storytelling moet naar mijn mening at heart altijd authentiek, divers en inclusief zijn. Als we het hebben over merken en organisaties, leven we in een tijd waarin het leveren van een maatschappelijke bijdrage een belangrijk speerpunt is – iets wat zowel intern als extern bij een organisatie moet worden gedragen.
 
Wat vind je zo leuk aan het vak?
Ik vind de creatieve en dus ook de maatschappelijke kant van het vak erg leuk. Ik vind het heel tof om me te verdiepen in een vraagstuk, dit grondig te analyseren en vanuit daar een creatieve invalshoek te bedenken. Bij Weber werken we naast voor een scala aan bedrijven ook pro bono voor een aantal organisaties. Zo verzorgen we communicatie voor de Bijenstichting. Het gaat namelijk niet goed met de wilde bij in Nederland en daar vragen we graag aandacht voor! Ook ROSE Stories, een organisatie die zich o.a. hard maakt voor kinderboeken die inclusief en emanciperend zijn (bekend van ‘Mama is minister-president’ of ‘Bedtijdverhalen voor rebelse meisjes’), is een voorbeeld hiervan. Een tijdje geleden hadden we ook voor Make-A-Wish Nederland een mooi en relevant concept bedacht dat uiteindelijk een European Excellence Award heeft gewonnen: de Wish Maps. Het aantal donateurs liep destijds terug en Weber werd gevraagd om te helpen. Wish Maps is een soort Google Maps, als je je postcode invult, kun je met sterretjes zien waar er bij jou in de buurt zieke kinderen wonen en wat hun wens is. Door de situatie op deze manier persoonlijk en lokaal te maken, wordt het voor veel mensen direct relevanter om te doneren en hun steentje bij te dragen.
 
Heb je nog specifieke ambities? Merken waar je voor wilt werken?
Ik wil sowieso natuurlijk zoveel mogelijk ervaring opdoen, maar één klant waar ik specifiek nog heel graag voor zou willen werken, is HEMA. Ze zijn niet bang om iets te zeggen over maatschappelijke thema’s en ook daadwerkelijk iets bij te dragen aan die thema’s. Denk aan de Pride en die ludieke rookworst en tompouce t-shirts, waarvan een deel van de opbrengsten ook daadwerkelijk aan het COC werd gedoneerd.
 

Junior abonnement FONK

FONK geeft jong creatief talent graag een podium. Niet alleen online, maar ook in FONK magazine. Ben je niet ouder dan 25 jaar, maak dan gebruik van het junior abonnement en ontvang 26 edities van FONK magazine digitaal met 50% korting (€48,50 per jaar).