YPA: Abe Veenstra

01-07-2021 (14:21) - Young People in Advertising

Jonge mensen in het vak - wie zijn het, wat houdt ze bezig? En vooral: wat inspireert hen? FONK spreekt de jonkies van deze tijd in Young People in Advertising. Deze week: Abe Veenstra, Performance Marketeer bij Paper Digits over automatisering en zelfontwikkeling.
 
Wat inspireert jou en waarom?
Enerzijds ben ik veel bezig met alle mogelijkheden die advertising heeft, en dan met name de optimalisering en automatisering van veel aspecten, maar algemener houd ik mij de laatste tijd veel bezig met het ontwikkelen van mezelf als het gaat om bepaalde meningen en visies over marketing en advertising en hoe bijvoorbeeld bepaalde campagnes opgezet moeten worden. Ik merk dat door het zelf doen en ervaren maar ook zeker het spreken van anderen over hoe zij denken over verschillende items je daar zelf ook een mening over ontwikkelt die beter onderbouwd is. Op een gegeven moment kun je dan ook dingen roepen die daadwerkelijk onderbouwd zijn omdat je ze ook zelf hebt meegemaakt.
 
Hoe ben je bij Paper Digits terecht gekomen?
Dat was wel leuk, ik wilde hier eigenlijk mijn afstudeerstage doen maar dat kon niet omdat er al afstudeerstagiairs hier zaten. Toen ik na mijn afstuderen toch een vacature zag staan bij Paper Digits wilde ik dat toch wel graag proberen. Ik wist nog niet heel veel over online marketing maar ik wilde zeker wel tijd besteden aan daar meer over leren dus toen ben ik een traineeship gebegonnen hier, waardoor ik daarna lekker aan de slag kon hier. Mijn achtergrond is niet per se in marketing, ik heb namelijk Sport, Management & Ondernemen gestudeerd. Ik kwam ook niet heel veel op school bij bepaalde lessen, haha, maar bij één van de lessen waar ik wel was sprak ik iemand over online marketing. Dat vond ik toen zo interessant dat ik er mijn minor in ben gaan doen, vandaar ook dat ik die afstudeerstage bij Paper Digits wilde gaan doen, ook omdat het een lekker jong bureau is, wat ik wel heel fijn vind.
 
Wat zijn je ambities?
Ik heb geen concrete plannen of zo, maar ik doe nu veel uitvoerend werk, dus bijvoorbeeld dashboards maken, daardoor krijg ik ook wel zin en behoefte om iets meer strategisch te doen of bijvoorbeeld iets met management. Ik vind het wel belangrijk om een beetje ambitieus te zijn en niet de komende twintig jaar hetzelfde te doen. Een jong bedrijf als Paper Digits is daarom ook zeker een aanrader voor mensen zoals ik, dus die net afgestudeerd zijn. Mijn bazen, wat niet eens echt mijn bazen per se zijn, meer gewoon collega's of bijna vrienden ook, zijn begin dertig en dat maakt praten over jezelf ontwikkelen wel heel makkelijk. Dat is niet een garantie dat het altijd succesvol zal zijn bij jonge bureaus natuurlijk, maar het is wel een goede start denk ik.
 

Junior abonnement FONK

FONK heeft jong creatief talent graag een podium. Niet alleen online, maar ook in FONK magazine. Ben je niet ouder dan 25 jaar, maak dan gebruik van het junior abonnement en ontvang 26 edities van FONK magazine digitaal met 50% korting (€48,50 per jaar).