YPA: Joelle Oorschot

YPA: Joelle Oorschot

03-06-2021 (11:04) - Young People in Advertising

Jonge mensen in het vak - wie zijn het, wat houdt ze bezig? En vooral: wat inspireert hen? FONK spreekt de jonkies van deze tijd in Young People in Advertising. Deze week: Joelle Oorschot, Digital Marketing consultant trainee bij Dept Agency over Instagram en online marketing.
 
Wat inspireert jou en waarom?
Instagram is een beetje mijn all-time favorite inspiratiebron, daar volg ik graag toffe bedrijven en influencers die hun marketing en branding goed op orde hebben. Hair Care brand Gisou is daar een voorbeeld van, en content creator Kae Sutherland vind ik heel leuk. Powervrouwen die heel duidelijk hun waardes laten zien, keer op keer raak ik weer geïnspireerd. Een andere recente inspiratiebron is de serie The Bold Type, waar de kracht van social media goed naar voren komt. Alles gaat onwijs snel op de platforms en je kunt tientallen doelgroepen aanspreken in een mum van tijd. Dat biedt oneindige mogelijkheden en brengt daardoor ook veel complexiteit met zich mee. Wanneer advertisers hier goed mee omgaan vind ik dat onwijs inspirerend.
 
Je bent al als jonge werkstudent begonnen bij Dept - wat is jouw drive achter marketing?
Ik had altijd onbewust al een groot interesse in advertising gehad als kind, dan zocht ik altijd een diepgaande boodschap op in reclames en dachten mijn ouders dat het allemaal niet zo ingewikkeld in elkaar zat. Daarom heb ik vervolgens een studie in marketing gedaan en ben toen inderdaad als werkstudent een paar jaar terug al bij Dept begonnen. Ik vind het geweldig hoe ik mijn creativiteit hierin kwijt in kan. Slimme oplossingen bedenken over hoe je het beste iets naar buiten kunt brengen, weloverwogen beslissingen maken over welke kanalen we kunnen gebruiken en nog veel meer.
 
Hoe kijk je naar de toekomst?
Ik wil graag de kneepjes van elk vak binnen digital marketing leren en het liefst allround digital marketeer worden. De marketingwereld is zo’n verandering doorgegaan de laatste jaren, en dat blijft natuurlijk alleen maar doorzetten. Alles wat met bereik te maken heeft is veel meer geautomatiseerd door middel van slimme algoritmes en door de toegang tot data is de rol van een marketeer ook is veranderd: die is van uitwerker naar denker gegaan, en daar is op professioneel vlak nog veel te behalen.
 

Junior abonnement FONK

FONK heeft jong creatief talent graag een podium. Niet alleen online, maar ook in FONK magazine. Ben je niet ouder dan 25 jaar, maak dan gebruik van het junior abonnement en ontvang 26 edities van FONK magazine digitaal met 50% korting (€48,50 per jaar).