YPA: Less Goes

YPA: Less Goes

18-05-2021 (15:16) - Young People in Advertising

Jonge mensen in het vak - wie zijn het, wat houdt ze bezig? En vooral: wat inspireert hen? FONK spreekt de jonkies van deze tijd in Young People in Advertising. Deze week: Less Goes, Advertising Lead bij Team5PM - en bestaat deze maand drie jaar! - over persoonlijke advertenties en YouTube.
 
Wat inspireert jou en waarom?
YouTube als platform is een grote inspiratiebron, en dan vooral de misplaatste advertenties waar YouTube vol mee staat. Als merk lijkt het mij dat je niet wilt dat je advertentie bij de verkeerde doelgroep terecht komt. Er wordt veel gebruik gemaakt van standaard targeting platforms - dat houdt in dat als je bijvoorbeeld een keer op de site van VIVA geweest bent je gelijk in een bepaalde bak terecht komt waardoor er bepaalde ads getarget worden op jou, maar die zijn eigenlijk gebaseerd op niks. De afgelopen maand heb ik wel vijftig keer de grammarly reclames gezien en reclames van Andrélon, terwijl ik echt niet per se hun doelgroep ben. Ik ben ook zo kritisch omdat ik er veel vanaf weet en er natuurlijk veel mee bezig ben, maar ik denk echt dat dat beter kan.
 
Hoe heeft een extern bureau als Team5PM dan invloed op hoe die ads getarget worden?
Google heeft een eigen ecosysteem (daar horen Google Chrome, Google Search, Play, Maps en YouTube bij). Wij vertrouwen niet op de standaard targeting van Google, maar op de signalen van het Google ecosysteem - daar kun je gewoon bij namelijk. Bijvoorbeeld: als je een Ajax shirt wil verkopen, wil je voetbalfans bereiken, maar daar zitten ook fans van andere clubs bij natuurlijk. De waste is heel groot als er getarget wordt op álle voetbalfans. Wij focussen ons daarom op signalen: wie maakt er gebruik van de Ajax app, is er wel eens bij de Amsterdam Arena, welke search words zijn er gebruikt, daarmee wordt er een soort custom Ajax doelgroep gemaakt. We zien dat er daardoor ook echt langer naar video’s gekeken wordt. Heel veel merken vertrouwen nog steeds op demografische targeting, terwijl er heel veel signalen achterliggen die vergeten worden. Dat is natuurlijk zonde.
 
Wat maakt nou echt goede reclame voor op YouTube?
Personalisatie - je kunt een advertentie maken voor elke doelgroep, maar je kunt ook verschillende advertenties maken voor verschillende subdoelgroepen, dat je bijvoorbeeld voor overlappende signalen een aparte insteek voor een reclame bedenkt. Er is überhaupt binnen video ook veel mogelijk omdat er echt direct tegen je gepraat kan worden. Als beeld en geluid elkaar hier versterken kunnen er hele krachtige reclames gemaakt worden.
 

Junior abonnement FONK

FONK heeft jong creatief talent graag een podium. Niet alleen online, maar ook in FONK magazine. Ben je niet ouder dan 25 jaar, maak dan gebruik van het junior abonnement en ontvang 26 edities van FONK magazine digitaal met 50% korting (€48,50 per jaar).