Bas Korsten Global Chief Creative Officer Wunderman Thompson

20-11-2019 (11:20) - Bureaus

Wunderman Thompson, het bureau dat ontstaan is uit het samengaan van Wunderman en J. Walter Thompson, heeft bekendgemaakt dat Bas Korsten – nu werkzaam als creative partner van JWT – benoemd wordt tot Global CCO. Korsten wordt de eerste Nederlander ooit die creatief verantwoordelijk is voor een wereldwijd bureaunetwerk. Hij zal zijn nieuwe functie vervullen vanuit Amsterdam.
 
Korsten zal in zijn nieuwe functie nauw samenwerken met Daniel Bonner, sinds 2018 Global CCO van Wunderman, met wie hij de creatieve verantwoordelijkheid voor het netwerk zal delen. Bonner blijft werkzaam vanuit Londen.
 
Korsten (48) begon zijn carriere bij DDB Amsterdam waar hij samen met Michael Jansen verantwoordelijk
was voor onder meer Centraal Beheer, Lotto, Volkswagen en McDonald’s. Onder hun creatieve leiding werd DDB Amsterdam Bureau van het Jaar in 1999, 2001 en 2003. Na DDB volgde de oprichting van Selmore en
experimenteel creatief bureau Nothing, waar Korsten met Jansen de sport Footgolf bedacht en ontwikkelde.
 
Eind 2011 voegde Korsten zich bij Ralph Wisbrun, Anita Lotten en Jan Bouts om vanuit UbachsWisbrun/JWT een nieuw bureau neer te zetten dat het hoofd kon bieden aan de snelheid en complexiteit van ontwikkelingen waar klanten dagelijks mee te maken kregen. Dat bureau werd JWT Amsterdam en werd - onder de creatieve leiding van Korsten - Bureau van het Jaar in 2015.
 

Next Rembrandt

In 2016 lanceerde Korsten ‘The Next Rembrandt’ voor klant ING. Dit project won 17 Cannes Lions waaronder
2 Grand Prix. Een eer die nooit eerder een Nederlands bureau ten deel viel. Korsten werd door het
Amerikaanse vakblad AdAge opgenomen in de Creativity 50, een lijst met de 50 meest creatieve mensen ter wereld. Samen met onder andere Tom Ford, Beyonce, Prince en David Bowie. Deze eer werd gevolgd in 2017 door Adweek’s uitverkiezing tot ‘One of 10 Global Creative Leaders who are reinventing Advertising and the
Ad industry.’ Een andere recente, wereldwijd veelbesproken campagne van JWT Amsterdam, onder Korsten’s verantwoordelijkheid, was ‘School for Justice’ voor NGO Free a Girl. Dit project won een felbegeerde
Black Pencil bij D&AD.
 
 

Media

Marketing

Economisch