Howl - Extremely on-brand music consultancy gelanceerd

16-07-2021 (14:39) - Bureaus

Na een afwezigheid van tweeëneenhalf jaar maakt voormalig Sizzer partner Marcel Alexander Wiebenga een comeback in de reclame. Samen met voormalig Sizzer Managing Director Nicholas van den Doel lanceert hij Howl - Extremely on-brand music consultancy.
 
Howl maakt als eerste professionele muziekbedrijf binnen reclame, hardop onderscheid tussen ‘reguliere’ autonome muziek en muziek als communicatiemiddel. Daarmee huldigt Howl het adagium ‘Before Music becomes a Craft, Music should be a Strategy’.
 
Howl’s founder Marcel Alexander Wiebenga (foto boven, rechts): “Veel marketingprofessionals, productiehuizen en zelfs componisten weten niet goed hoe ze over de betekenis van muziek en muzikale keuzes moeten praten. Daarom bereikt muziek als communicatiemiddel nu nog niet haar volledige potentie. En dat is zonde, want over muziek kan je heel goed praten zonder het over muziektheorie of persoonlijke smaak te hebben. Muziek heeft namelijk context en betekenis die zich prima laat vangen in gewone mensentaal. Betekenis die even hard en net zo goed inzetbaar is als een film, een social strategy, of een pay off. Met Howl faciliteren wij deze gesprekken en kijken pas daarna naar een uitvoering.”
 

Lynk & Co

Het eerste project van Howl is een samenwerking met het Zweeds mobiliteitsconcept Lynk & Co. Voor de campagnefilm, geproduceerd door creative studio HALAL en geregisseerd door Caroline Koning, inventariseerde Howl de muzikale behoefte van Lynk & Co en vertaalde deze in een strategie en een muzikale richting om uiteindelijk de iconische track Bird’s Lament van Moondog te licenseren en uit te rollen over de 40+ assets waar de campagne uit bestaat.
 

Ringo

Howl is onderdeel van een grotere bedrijfsstructuur waaronder ook de music tech startup Ringo valt. Ringo is ook opgericht door Nicholas van den Doel en Marcel Alexander Wiebenga. Ringo is in het leven geroepen om het sync-ecosysteem te stroomlijnen, tijd en geld te besparen en een verbeterd proces te creëren voor de aankoop en verkoop van commerciële muziek bij bewegend beeld.
 

Over Howl

Howl maakt hardop onderscheid tussen ‘reguliere’ autonome muziek (álle muziek van Avicii tot Edgar Varèse en van Smurfenhouse tot Italo Disco) en muziek als communicatiemiddel (precies diezelfde muziek maar dan vanuit een keiharde ‘why’ op tafel gegooid). Howl huldigt het adagium ‘Before Music becomes a Craft, Music should be a Strategy’. Of in gewoon Nederlands: reclamemuziek mag dan door muzikanten en componisten worden geschreven, of uitgezocht, het moet in eerste instantie vanuit een communicatievraag bedacht worden. Vanuit betekenis. Een campagne kan nog zo superslim zijn, muziek maakt ’m onvergetelijk. 
 

Media

Marketing

Economisch