MediaLAB Amsterdam en VN verbinden wereldsteden in #GlobalGoalsJam

11-09-2017 (13:08) - Bureaus

Het MediaLAB Amsterdam, verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA), organiseert samen met de Verenigde Naties (United Nations Development Programme) op 15 en 16 september de Global Goals Jam. Tijdens dit tweedaagse, internationale evenement werken creatieve ontwerpers en makers in veertig wereldsteden aan een betere wereld.


minder preaten, meer doen

Het simultane event is een initiatief van het MediaLAB Amsterdam en wordt vanuit onze hoofdstad gecoördineerd. Input van studenten en bedrijven is daarbij heel belangrijk. Talrijke teams gaan aan de slag met ideeën om mondiale doelen voor een duurzame wereld te helpen verwezenlijken. Minder praten en meer doen, is het motto.


5 doelen centraal

Het United Nations Development Programme (UNDP), de ontwikkelingshulporganisatie van de Verenigde Naties (VN), heeft in 2015 een wereldwijde duurzaamheidsagenda opgesteld die vertaald is naar zeventien concrete doelen. Deze doelen moeten leiden tot een betere wereld in 2030. Tijdens de Global Goals Jam staan vijf van deze doelen dit jaar centraal. Zo moeten de designers met suggesties komen om onder meer armoede en honger in de wereld tegen te gaan. “Door onze samenwerking met het MediaLAB Amsterdam en de Global Goals Jam kunnen we gericht actie ondernemen”, aldus Boaz Paldi, Global Engagement Manager van het UNDP. “Iedereen, waar dan ook ter wereld, kan leren van elkaars werk. Samen kunnen we een global design community vormen.”


Jam Kit

“De Global Goals Jam verzekert de HvA en de VN van een ijzersterk netwerk van ontwerpers en makers die allemaal digitaal met elkaar verbonden zijn”, vindt Marco van Hout, werkzaam bij het MediaLAB Amsterdam en initiatiefnemer voor de Jam. “Dit jaar zullen zo’n 1200 mensen in veertig steden onze Jam Kit gebruiken die wij dit jaar ontwikkeld hebben om de doelen van de VN te kunnen behalen.” De zogenoemde Global Goals Jam Kit is een ‘bouwpakket’ dat handvatten biedt voor ontwerpopdrachten. Zo zijn er onder meer oefeningen die designers uitdagen over de wereldproblematiek na te denken.


Internationale bijeenkomsten

De beste ideeën en producten die voortkomen uit alle Jams wereldwijd, worden voorgelegd aan deskundigen op het gebied van wereldverbetering. Ook komen ze aan bod tijdens de Social Good Summit in september in New York en de EDIT design expo in september/oktober in Toronto. 


De Global Goals Jam is een initiatief van het MediaLAB Amsterdam, verbonden aan de faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie van de HvA.

 

Media

Marketing

Economisch