Young Designers winnen tienduizend euro

29-06-2018 (09:15) - Bureaus

Aan de Young Designers van de Dutch Design Awards is dit jaar voor het eerst een geldbedrag van tienduizend euro per winnaar beschikbaar gesteld voor hun professionele ontwikkeling. Dit initiatief is tot stand gekomen in samenwerking met Keep an Eye Foundation. De drie geldprijzen werden donderdag 28 juni tijdens de feestelijke Dutch Design Award Night uitgereikt aan de jonge talenten Lisa Konno, Olivier van Herpt en Manon van Hoeckel. 
 

Keep an Eye en Dutch Design Awards (DDA) geloven dat financiële ruggensteun het verschil kan maken aan het begin van iemands carrière. Tijdens de Dutch Design Awards Night kondigden zij dan ook met plezier hun nieuwe, meerjarige samenwerking aan. Martijn Paulen, directeur Dutch Design Foundation, de organisatie achter DDA: “Elke kans om talent te ondersteunen grijpen we met twee handen aan. De samenwerking met Keep an Eye is een heel bijzondere. Onze commissie kiest de winnaars met uiterste zorg en aandacht. Dat we ze nu vervolgens serieus op weg kunnen helpen dankzij Keep an Eye maakt echt het verschil.”  
 

Young Designer Award

De Young Designer Award is de stimuleringsprijs voor jong talent dat maximaal vijf jaar geleden is afgestudeerd. Bij de beoordeling staat de ontwerper centraal en wordt gekeken naar de kwaliteit van het gehele portfolio. De commissie voor de Young Designer Award van Dutch Design Awards 2018 bestaat uit drie designexperts die onder leiding van juryvoorzitter Job Meihuizen (DDA) de winnaars selecteren: Saskia van Stein (commissievoorzitter), Jeroen Junte, Jeroen van Mastrigt en Georgette Koning. 
 

Winnaars 

De drie winnaars van de Young Designer Award gebruiken hun ontwerpkracht om een industrie en/of de samenleving tot reflectie uit te dagen. Ieder op hun eigen manier weten de jonge ontwerpers verschillende werelden bij elkaar te brengen. Onderzoekend, eigenzinnig en bevlogen, lukte het deze talenten om in korte tijd een veelbelovend oeuvre te realiseren. 
 
De Young Designer commissie zegt het volgende over de winnaars:
 
“Lisa Konno weet met de Nobu-collectie knap twee culturen te vermengen, zonder dat het clichématig wordt.”
 
Olivier van Herpt ontwierp een machine waarmee hij vormen print die vele malen groter, complexer en verfijnder zijn dan voorheen mogelijk was.”
 
Manon van Hoeckel laat in haar social design-projecten op volstrekt natuurlijke wijze de veranderkracht van kunst en design zien.”
 
 

Media

Marketing

Economisch