Campagne voor eerlijk fruit-keurmerk ter bescherming van de Amazone

28-12-2020 (16:29) - Campagnes

Een keurmerk voor 'Eerlijk Fruit' dat staat voor de bescherming van de bedreigde Amazone en de inheemse families. Dat is de inzet voor een internationale campagne die pleit voor de introductie van een kwaliteitslabel op Nederlandse voedingsmiddelen en zuivelproducten.
 
In samenwerking met lokale gemeenschappen en internationale organisaties die strijden tegen de ecocide van de Amazone, lanceert Taste of Amazone de 'Fair Fruit 2.0' campagne, gericht op de Nederlandse consument en supermarktketens, die daarmee tegelijk hun duurzame voetafdruk plaatsen bij aankoop of toepassing van puur Amazone-fruit in hun voedingsproducten.
 
Biologisch fruit afkomstig uit het hart van de Amazone waarvan wij in Nederland nog nooit gehoord hebben. Zoals Pitaya, Caju, Cupuaçu, Açaí, Acerola, Graviola, om maar enkelen te noemen. Dit gecertificeerd en gepasteuriseerd Amazone-fruit kan verwerkt worden in tal van producten, zoals in zuiveldrank, jam, fruitwater, suikervrij snoepgoed, sauzen en zelfs als fruitbier.
 

Fruitbier met een Eerlijk Verhaal

De Fair Fruit-campagne staat voor een eerlijk verhaal. Het fruit wordt rechtstreeks bij de kleine boer tegen een gegarandeerde prijs afgenomen en als gecertificeerd fruitpoeder geëxporteerd, voorzien van een QR-code waarmee de herkomst en type fruit getraceerd kan worden.
 

De Smaak van de Amazone

Als eerste Fair Fruit-product verschijnt een fruitbier-lijn van puur Amazone-fruit op de markt. Een verfrissend biertje, met of zonder een vleugje alcohol, dat ook nog eens gezond is door de kracht van wild fruit. Superfruit-2.0. Eigenlijk alles wat je aan vitamines en antioxidanten nodig hebt op een dag. Bijvoorbeeld Açaí, de voedzame blauwe bes uit de Amazone, heeft als aardige bijkomstigheid dat het de snack-trek vermindert.
 

Superfruit 2.0

Initiatiefnemer voor de campagne is Ernst Daniel Nijboer. Als journalist verdiepte hij zich in de syntropische bosteelt van deze typische Amazone vruchten. "Ik zie hoe de lokale boer en de inheemse gemeenschappen dit native fruit telen op kleinschalige bosplantages midden in de jungle. Volledig organisch dus pesticiden-vrij. En belangrijk: er hoeft geen boom voor te wijken. Ecologische fruitteelt in harmonie met de natuur.
 
Fair Fruit als instrument dat meerdere doelen tegelijk dient. Enerzijds de bescherming van het bedreigde regenwoud en steun voor de arme inheemse boer door ze een eerlijke prijs te geven, anderzijds de groeiende vraag naar duurzame producten door de consument en supermarkt.
 

Certificering

Onder druk van de internationale publieke verontwaardiging over de massale houtkap en de vernietiging van de biodiversiteit in de Amazone gaan enkele grote Europese supermarktketens over tot boycot van Braziliaanse producten. Volgens Nijboer kan dit echter contraproductief werken als ook 'eerlijke producten' hieronder moeten lijden. "Met zo'n Fair Fruit label wordt die lokale boer de hoeder van het regenwoud, en geef je als duurzaam-bewuste consument een duidelijk signaal af ".