Doritos maakt de tongen los

19-04-2019 (12:04) - Campagnes

Doritos heeft op een gedurfde manier haar nieuwste product Doritos Roulette Blue geïntroduceerd. Het merk maakte hiervoor gebruik van ‘unbranded’ branded content door op social media te hinten naar een complot onder influencers die gespot werden met een blauwe tong. 


Marnix Tiggeloven, mede-oprichter van creatief bureau Fitzroy: “We wilden met de blauwe tong deel worden van de dagelijkse conversaties tussen influencers, YouTubers en hun achterban. Dit is ons gelukt door gebruik te maken van een populair internetfenomeen: de conspiracy theory.”


Verschillende influencers en YouTubers doken op met een mysterieuze blauwe tong in hun video’s, waaronder Nienke Plas en Kaj van der Ree. Nadat YouTuber Kalvijn dit fenomeen op het spoor was gekomen en RTL Boulevard aandacht besteedde aan de hype, druppelden meerdere verschijningen binnen die allemaal ‘iets’ met blauw te maken hadden. 


Iemand die belastingenveloppen opende met “Blue” van Eiffel 65 op de achtergrond, en een jongen die zijn bekende rode bandana omwisselde voor een blauwe, een meisje met blauwe lippenstift of een andere met een blueberry muffin: het blauw was overal. Op zich niet zo raar, zij het niet dat deze posts dezelfde geotag hadden: het Blauwe Meer in Drenthe. 


Na twee weken speculatie op het Internet werd gisteren een einde gemaakt aan de geruchten rondom blauwe tongen bij influencers. Doritos zette het doorslaggevende bewijs online: vier YouTubers die bij het Blauwe Meer de #blauwetong challenge speelden met Doritos Roulette Blue: een nieuwe smaak waarbij enkele chipjes extra heet zijn én je een blauwe tong geven.