Fokke de Jong (Suitsupply): 'Ik had dit niet vanuit Nederland verwacht'

09-03-2018 (10:24) - Campagnes

Twee modellen, gesoigneerd, vastberaden bij elkaar op schoot, verstrengeld in een tongzoen. Spannend of aanstootgevend? ‘Kijk, wij maken natuurlijk een reclame om aandacht te trekken, maar wel op een positieve manier'.
 

Het pronkstuk van de nieuwe marketingcampagne van Suitsupply schiet her en der in het verkeerde keelgat. In Nederland zijn abri’s vernield, op Instagram verloor Suitsupply duizenden volgers en in Facebook-reacties staan de woorden ‘satanisch’ en ‘onacceptabel’ te lezen. De oproer doet denken aan de campagne uit 2017, waarin mannen in pak van reusachtige naakte borsten glijden. Seksistisch, luidde toen de klacht. De redactie van HP/De Tijd belde CEO Fokke de Jong in New York en vroeg hem of hij blij was metalle commotie:
 

positieve boodschap

‘Kijk, wij maken natuurlijk een reclame om aandacht te trekken, maar wel op een positieve manier. Wij vinden onze boodschap ‘Don’t fit in, try to make your own perfect fit’ een positieve boodschap. Je ziet weinig homoseksuele intimiteit in mainstream advertising, terwijl homoseksuele relaties best mainstream zijn. Het leek ons daarom leuk en relevant om die een keer te laten zien. Natuurlijk hadden we verwacht dat mensen daar ‘anders’ op zouden reageren, al ik had dat soort reacties niet vanuit Nederland verwacht.’
 
Lees het volledige interview op HP/De Tijd.