HEMA eert fans door hun verhalen te delen

15-05-2018 (06:00) - Campagnes

Vandaag onthult HEMA de campagne ‘HEMA-kwaliteiten’, een 360-campagne over en voor haar fans. Al meer dan 90 jaar is het merk een begrip voor de Nederlandse consument. Het creatieve bureau SWEET en HALAL hebben de handen ineengeslagen om op zoek te gaan naar de echte verhalen van HEMA fans en deze te vertellen.  Artiesten, regisseurs en animators als Johan Kramer, Andreas Pasvantis, From Form, Maria Walnut en Lieke Janssen hebben voor elk verhaal een persoonlijk format gecreëerd. 
 

Hiermee willen de makers onder de aandacht brengen dat HEMA op verschillende manieren een integraal onderdeel van de Nederlandse samenleving is. Er worden 100 individuele verhalen gedeeld, beginnende met 37 portretten, waarmee de boodschap ‘HEMA is voor iedereen’ tot leven gebracht wordt. De campagne begint vandaag met een TVC van 25-seconden en drie langere verhalen. Daarna volgt elke week een nieuw portret.
 

Ongecensureerd

Een speciaal onderzoeksteam heeft deze verhalen gevonden, via onder meer sociale media, focusgroepen of oude brieven uit de archieven van HEMA, en nu worden ze onder de loep gelegd. Er zijn geen scripts of verborgen agenda's. De verhalen zijn niet alleen ongecensureerd, maar worden ook verteld op een manier die bij de boodschap hoort. Een team met artiesten, regisseurs en animators zoals Johan Kramer, Andreas Pasvantis, From Form, Maria Walnut en Lieke Janssen hebben voor elk verhaal een persoonlijk format gecreëerd. Alle films hebben een eigen stijl en expressie, die hoort bij de diversiteit en verschillende karakters van de fans.
 

geen officiële briefing

Het idee achter de campagne en de uitvoering ervan zijn het resultaat van een jarenlange relatie tussen de drie betrokken partijen.  Omdat er geen officiële briefing of pitch was, staat creatief samenwerken op alle vlakken echt centraal bij deze campagne.
 

manifestatie

Ferry Buitenhuis, Manager Marketing Campaigns, HEMA: “Bij HEMA doen we er alles aan om het dagelijks leven van onze klanten makkelijker en leuker te maken. Deze boodschap willen we niet alleen overbrengen, maar ook eer aandoen. ‘HEMA-kwaliteiten’ is de manifestatie van creatief samenwerken. Dit doen we niet alleen met onze creatieve partners en productiepartners, maar misschien nog wel belangrijker, ook met onze fans.”
 

credits 

Klant: HEMA
Verantwoordelijk bij Klant: Ferry Buitenhuis, Bianca Koot
Concept: SWEET  (Tanja Soeter, Judith Kampman m.m.v. Hans van Nood, Remy Kurpershoek)
Concept uitwerking: S W E E T x HALAL
Productie: HALAL
Regie: Johan Kramer / Andreas Pasvantis (HALAL) / Lieve Eek
D.o.p: Tim Kerbosch / Douwe Hennink / Pauline Skoreng
Executive producer: Francine van der Lee
Producers: Francine van der Lee/ Judith Engels
 
Bewerking: Annelien van Wijnbergen / Kapsalon
Grading: Joppo/ De Grot
Muziek: Sizzer
Geluid: HaaiFaaiDeluxe
Animaties: From Form, Maria Walnut, Lieke Janssen
 
 

HEMA from Halal on Vimeo.