Hertog Jan helpt bierliefhebbers met rijpen

03-12-2018 (10:28) - Campagnes

Hertog Jan lanceert een Digitale Rijpingskelder, waarmee bierliefhebbers tips krijgen om hun flessen thuis te kunnen rijpen. Zes jaar lang wordt dit proces begeleid door brouwer Gerard van den Broek. Het concept is ontwikkeld door Isobar. 'Niet veel merken hebben het lef om een website te maken die 6 jaar geduld vraagt van de bezoeker', zegt Chris Baylis, ECD Isobar. 


Op het platform kunnen bierliefhebbers het brouwjaar en de productiecode van de fles invullen. Vervolgens helpt Van den Broek met het vinden van de juiste plek om de fles te bewaren. Ook stelt hij een rijpingsdoel op. Na elk voltooid jaar krijgt de thuisbrouwer een nieuw hoofdstuk, waarin Van den Broek vertelt over de smaakevolutie in de fles en het degusteren van bier.


Om het proces te voltooien, heeft de thuisbrouwer wel een flinke portie geduld nodig. De Grand Prestige is een van de weinige bieren die langer gerijpt kan worden en dit duurt dan ook zes jaar. Langzamerhand evolueert het bier naar een portachtige, complexe smaak en geur. 


per toeval

Van den Broek kwam zelf achter de smaakevolutie van dit bier, toen hij in 2001 de overstromingskelder van de brouwerij moest vrijmaken vanwege een verbouwing. Daarbij stuitte hij op enkele vergeten flessen, die er al jaren bleken te liggen. Het verhaal is inmiddels onderdeel geworden van de storytelling rondom het merk.
'Het idee van de Digitale Rijpingkelder past daarmee perfect bij de belofte 'Uit liefde voor bier', stelt Baylis. 'Hertog Jan staat bekend om hun grote fan base. Dit platform is voor hen gemaakt.' 
 

credits

Klant: Hertog Jan
Creatief Bureau: Isobar
Realisatie platform: SiteSupport
Videoproductie: Tilt
Mediacampagne: Vizeum