JWT Amsterdam en Opel lanceren experimentele wervingscampagne voor vrouwelijke autoverkopers

05-03-2018 (11:01) - Campagnes

Slechts 4% van de autoverkopers in het Opel-dealernetwerk is vrouw. Om meer diversiteit op de werkvloer te creëren en vrouwen te inspireren om een carrière als autoverkoper te overwegen is Opel, samen met partner Randstad, een nieuwe, experimentele campagne gestart.
 

Het beroep autoverkoper is onverminderd actueel. Acht op de tien Nederlanders geeft aan het liefst een auto (nieuw of gebruikt) te kopen bij een merkdealer of universeel autobedrijf. De belangrijkste redenen zijn onder meer advies (49%) en persoonlijk contact met de verkoper (38%)*. Karaktereigenschappen als klantgerichtheid en inlevingsvermogen worden, naast expertise, belangrijk bevonden bij de aankoop van een auto, en deze worden door de respondenten van het onderzoek vaker geassocieerd met vrouwen dan met mannen.
 

Succesvolle recruitmentcampagne

Speciaal voor de campagne heeft Opel, in samenwerking met J. Walter Thompson Amsterdam en specialisten van Randstad, het fictieve bedrijf jade geïntroduceerd. Een lifestyle & design look and feel, maar een functieomschrijving die identiek was aan die van de Opel-vacature, vormde de basis van het experiment, met de ambitie om een groter aantal vrouwelijke, dan mannelijke kandidaten te bereiken. De wervingscampagne voor jade leverde binnen twee weken 41 vrouwelijke en 15 mannelijke sollicitanten op, ten opzichte van 8 vrouwelijke en 76 mannelijke kandidaten naar aanleiding van de Opel-vacature. Beide vacatures werden door middel van advertenties in een dagblad, social media posts en vacaturewebsites op identieke wijze aangejaagd. In totaal zijn er op dit moment 15 verkoopfuncties beschikbaar bij 10 deelnemende Opel dealerbedrijven.
 

Opel Talent Academy

Alle geselecteerde kandidaten zullen gaan deelnemen aan het trainingsprogramma van de Opel Talent Academy. Zij zullen door middel van coaching on the job, gezamenlijke terugkomdagen en loopbaanbegeleiding extra worden ondersteund voor een gedegen basis en carrièreperspectief in de autobranche.
 
 

(*) Het onderzoek werd onafhankelijk online uitgevoerd onder 1.035 Nederlandse respondenten in de leeftijd 18+ en in het bezit van een rijbewijs B, waarvan 50,2% man en 49,8% vrouw in de periode augustus 2017.