KPN gaat allerjongste telefoongebruiker en ouders ondersteunen

07-11-2017 (13:01) - Campagnes

Vijf procent van de kinderen van vier jaar oud heeft een mobieltje, zo blijkt uit onderzoek van telecomprovider KPN. Zo blijft het aantal jonge kinderen dat een mobieltje heeft groeien. 
 
En dat brengt een hoop uitdagingen en/of problemen met zich mee. Ouders vinden het belangrijk om hun kinderen te kunnen bereiken, maar maken zich ook zorgen over de steeds grotere invloed die de telefoon op het leven van hun kinderen krijgt.  In de educatieve campagne ‘Hoe overleef ik mijn 1e mobiel? Wil KPN het gesprek tussen ouders en kinderen op gang te brengen over de gevolgen van het hebben van een mobiele telefoon en hoe je daar samen mee omgaat. In een online test komen de onderwerpen etiquette, sociale druk, pesten, privacy, kosten en bereikbaarheid aan bod. 
 
Onderdeel van de campagne is een zesdelige serie op Nickelodeon: 'Bart in de klas'. De serie start op 12 november en zal laten zien hoe er met kinderen in groep 7 en 8 gesproken wordt over telefoongebruik en alles wat daarbij komt kijken. 
 
Volgens kinderpsychologe en opvoedkundige Tischa Neve is het belangrijk dat ouders een actieve rol spelen: ‘Het is belangrijk dat ouders zicht houden op bijvoorbeeld het WhatsApp-verkeer van hun kinderen en afspraken maken over wat ze wel en niet kunnen zeggen tegen anderen. Als ze weten wat er gaande is, kunnen ze zaken makkelijker bespreekbaar maken. Zo voorkomen ze pestgedrag, maar kunnen ze ook de sociale druk beperken. Het is beter om hier vanaf het begin open en duidelijk over te zijn.’ 
 
Ouders kunnen op de website van KPN terecht voor meer informatie en tips.