Make-A-Wish Nederland: ‘Dit is je wereldje geworden’

15-12-2020 (11:06) - Campagnes

Een steeds kleiner wordend wereldje, een leven dat volledig in het teken komt te staan van ziekzijn en onzekerheid; in de nieuwe campagne Dit is je wereldje geworden toont Make-A-Wish Nederland de dagelijkse realiteit van de ernstig zieke Sofie.


‘Om voor alle kinderen die het zo hard nodig hebben, hun liefste wens te kunnen vervullen, hebben we geld nodig’, aldus Hanneke Verburg, directeur Make-A-Wish Nederland. Daarom toont de liefdevolle maar confronterende campagne de realiteit van een ziek kind, en het belang hierin van wensvervullingen.

De film

In de campagne, die is ontwikkeld door Nassau Fundraising in samenwerking met MediaMonks en Studio JOA, krijgen we een kijkje in het dagelijks leven van de zesjarige Sofie. We zien het meisje in een ziekenhuisbed met de bedrijvigheid van artsen en familie om haar heen. In de voice-over van de film horen we Fockeline Ouwerkerk, ambassadeur van Make-A-Wish Nederland en zelf moeder, die een gedichtje aan Sofie voorleest, met daarin een belangrijke vraag. De campagne roept donateurs op om bij te dragen aan het vervullen van allerliefste wensen, op de donatiepagina makeawishcometrue.nl.

In print, outdoor en online media zijn naast Sofie ook Kayah (4) en Martinus (7) te zien. Alle drie wenskinderen van Make-A-Wish Nederland.


Trendbreuk

‘Toen we het script lazen, wisten we direct dat dit idee alleen met echte wenskinderen en hun families uitgevoerd kon worden’, vertelt Hanneke Verburg. ‘Als je de realiteit laat zien, moet je ook dicht bij de realiteit blijven.’ Laurine Verweijen, aan bureauzijde verantwoordelijk voor zowel idee als uitvoering: ‘Het is een moedige stap van Make-A-Wish Nederland om deze weg in te slaan, want het zo bekende beeld van vrolijke kinderen tijdens hun wensvervulling geeft natuurlijk iedereen een goed gevoel, maar helaas ook onvoldoende noodzaak tot doneren.’ Het creatieve proces was volgens Laurine Verweijen een continue zoektocht. ‘Je wilt zorgvuldig met de realiteit omgaan, maar wel een gevoelige snaar raken. De extreem dunne lijn waar je dan op balanceert, vraagt een strak afgesteld kompas van iedereen die aan zo’n productie meewerkt. We hebben daarin ontzettende mazzel met zowel regie als vormgeving gehad.’
 
De campagne is vanaf 14 december te zien op RTL en Ziggo, online, in OOH en diverse tijdschriften en dagbladen, waaronder Elsevier, Happinez en FD.

De campagne kwam tot stand nadat Make-A-Wish bij het bureau Nassau Fundraising een Great Fundraising traject had doorlopen; de door fundraising guru Alan Clayton bedachte methode die wereldwijd door goede doelen wordt ingezet om tot inkomstengroei te komen. Hans Broodman, partner bij Nassau Fundraising: ‘Wij zijn voor Alan de implementatiepartner in Nederland. Met Make-A-Wish moesten we eerst tot de kern komen van waarom ze doen wat ze doen, om pas daarna in een nieuwe campagne de klik met potentiële donateurs te kunnen maken.’


Credits

Opdrachtgever: Make-A-Wish Nederland
Verantwoordelijk bij klant: Hanneke Verburg, Jojanneke Verschuur, Minouche van Reenen, Ellen Burke (pr)
Bureau: Nassau Fundraising
Strategie: Hans Broodman, Laurine Verweijen
Creatie: Laurine Verweijen
Account & Project management: Martha Frankenhuis, Daphne Leferink, Bernice Beenakker
Campagne producer: Martha Frankenhuis
Productiemaatschappij: MediaMonks
Regisseur: Emma Branderhorst
Producer: Lisa Bastiaans
Executive producer: Jacques Vereecken
Fotografie: Evert Klein Nagelvoort
Design: Studio JOA
Online mediabureau: Jalt i.s.m. Nassau Fundraising
Donatiepagina: Afdeling Apps